Marketing nikotinových sáčků míří zcela evidentně na malé děti, říká adiktolog

16. listopad 2022

„Dnešní dospívající žijí ve velmi estetickém světě a už pro ně nejsou zajímavé ‚špinavé' drogy. Dbají o svou sebeprezentaci, chtějí o sobě říkat hezké věci,“ myslí si adiktolog Adam Kulhánek. „Není reálný cíl, že dítě návykovou látku nikdy neužije, to se nestane. Cíl je, aby experimentovalo v co nejpozdějším věku a co nejkratší dobu.“

S rodiči a preventivními pracovníky teď Kulhánek nejvíc řeší rozšíření tabákových výrobků a nikotinových produktů. „Obzvlášť problematické jsou nikotinové sáčky. Celulózový sáček napuštěný nikotinem, různými sladily a aditivy si může dneska koupit úplně každý. Obaly těchto sáčků jsou trendy a velmi barevné, objektivně cílí na malé děti,“ upozorňuje odborník.

Adam Kulhánek

Výrobek má navíc podle adiktologa vysoký potenciál vyvolat fyzickou závislost. „Sáčky mají příchutě jako žvýkačka, energetický nápoj nebo cukrová vata – to jsou typy chutí, které nepreferují dospělí kuřáci, ale děti.

Zajímavé je podle Kulhánka to, proč si děti nikotinové sáčky zamilovaly. „Komunikace produktu míří právě na ně, je to levné, koupíte to všude. Mezi dětmi je na užívání velký sociální tlak, ke kterému přispívají i influenceři,“ popisuje a dodává, že děti a mladí lidé sáčky nejčastěji užívají kvůli vyššímu výkonu při sportu a učení nebo pro stabilizaci nálady.

„Posouvá se věk prvního experimentu s návykovou látkou a snižuje se míra rizikového a škodlivého užívání. To je dobrá zpráva.“ Poslechněte si nové Houpačky s Adamem Kulhánkem.

Spustit audio

Související