Martin Kavka z webu Čeština 2.0: Online komunikace je vyčerpávající, rádi se vrátíme k té osobní

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy hoe ofis - online home office

„Teď jsme dospěli k limitům online komunikace, chybí nám v ní spousta prvků. Například řeč těla nebo pohled z očí do očí. Při pohledu na obrazovku se vlastně díváme pod pohled osoby na druhé straně, a to je neuvěřitelně vyčerpávající. Myslím si, že se všichni rádi vrátíme k osobní komunikaci,“ říká autor webové platformy Čeština 2.0 Martin Kavka.

Prymulex, rouškomil, koronaut nebo koronášup – Češi jsou během pandemie koronaviru velmi kreativní ve vymýšlení nových slov. Internetová stránka Čeština 2.0 slouží k zapisování právě takových novotvarů.

Která témata obecně vzbuzují potřebu neologismy vytvářet? „Většinou jsou to významné společenské nebo politické události. Pak jsou to také nečekané úspěchy. Na olympiádě vzniklo hned několik neologismů spojených s Ester Ledeckou. Například slovo ‚ledět‘, tedy nechápavě hledět, což Ledecká předvedla po získání zlaté medaile. Nebo také ‚jít na Ester‘, to zase znamená jít do společnosti nenalíčená,“ vysvětluje Martin Kavka.

Většina jazykových novotvarů, které vznikly na základě pandemie koronaviru, je pravděpodobně odsouzena k zapomnění. „Například slovo disketa jsme pozbyli, to už v jazyce nemáme, protože ho nepotřebujeme. Stejně tak asi pozbudeme i většinu slov spojených s koronavirem. Na druhou stranu je to hezká připomínka doby,“ dodává Martin Kavka.

Má čeština při tvorbě neologismů výhodu oproti jiným jazykům? A jak často se novotvar dostane do slovníku spisovné češtiny? Poslechněte si celý rozhovor s autorem webové platformy Čeština 2.0 Martinem Kavkou a lexikografem Michalem Škrabalem.