„Musíme neustále bojovat. Za své umění, za sebe a to, co je v nás jedinečné,“ říká režisér Tomer Heymann

15. květen 2017

„Každý film je cesta za sebou samým. Kolikrát nevím, jak skončím, ale pokud zjistím, že jsem skončil na stejném místě, jako jsem začal, tak mě ten film nezajímá a vyhodím ho,“ říká izraelský režisér Tomer Heymann, který navštívil studio Radia Wave po pražském uvedení jeho dokumentu Mr. Gaga na Festivalu tanečních filmů. Jeho film je o izraelském choreografovi Ohadu Naharinovi. Tomera v Praze čeká také workshop se studenty FAMU, se kterými se chystá mluvit o strachu z intimity.

„Lidé, speciálně mladí lidé, se bojí být nepřipraveni. Snažím se jim vysvětlit, jak důležité je získat si důvěru protagonistů. Jak se nebát točit o vlastní rodině, jak s blízkými mluvit o sexu, o dětství, o zásadních tématech. Musí se snažit objevovat. Pokud mají pocit, že ví všechno dopředu, tak film lidi nezajímá. Pokud objevují, publikum objevuje s nimi a je to zajímavější.“

Heymann se před dvaceti pěti lety přestěhoval do Tel Avivu, kde prý poprvé zašel na taneční představení. „Zasáhlo mě to tolik, že jsem se šel koupat oblečený do moře. Poprvé jsem zažil, co umění dokáže,“ vypráví o svém prvním setkání s prací Ohada Naharina. „Když jsem se s ním pak po pár letech potkal, zjistil jsem, že jeho životní dráha je jedinečná. Rozhodl jsem se o něm točit. Ale on o ten film nestál. Říkal, že je to můj projekt a ať ho natočím až po jeho smrti,“ líčí Heymann.

„Trvalo mi dlouho se k němu dostat, byl na mě opravdu tvrdý. Ale podařilo se. Je dobře, že se natáčení neúčastnil, dal mi naprostou svobodu. Projekci viděl až po dokončení, až po osmi letech práce,“ přibližuje Heymann a přiznává, že když 14 dní před slavnostní premiérou dokumentu volal Naharinovi, aby se na film přišel podívat, měl obavu, jak film přijme. „Ohad po skončení projekce plakal a pak mi řekl, že to není film, že je to jeho život. Velmi ho to zasáhlo, znovu viděl svou mrtvou ženu, slyšel její hlas. Obejmul mě a poděkoval mi.“

„Na projekci Mr. Gaga v Čechách mě moc potěšilo, že nikdo během závěrečných titulků neodešel, vyfotil jsem nabitý sál bratrovi a ten mi odpověděl, že možná opravdu nejsem tak špatný, jak si myslel,“ směje se Heymann a dodává, že v bratrovi má obrovskou oporu a nemohl by své filmy točit s nikým jiným.

„Zajímají ho stejná témata, věnujeme se homofobii v Izraeli, točili jsme o transsexuálech, o mém německém partnerovi, o vlastní kariéře. Je pro nás důležité nacházet radikální, undergroundové postavy.“ Mr. Gaga se teď bude promítat i na dalších místech v České republice, Heymann by tu rád organizoval i workshopy metody gaga.

„Chtěl bych vzkázat českým umělcům, že za své umění je potřeba bojovat, i proti vládě. Bojovat za sebe, za to, co je v nás jedinečné,“ apeluje Heymann vášnivě. „Chci publikem otřásat. Lidé mají na Izrael trochu povrchní pohled, snažím se ho proto prohlubovat. I když máte něco moc rádi, můžete to kritizovat. Snažím se tak dělat Izrael a svět lepší.“

Poslechněte si celý rozhovor s izraelským režisérem Tomerem Heymannem.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.