Nenávidění YouTubeři našli díru na trhu

22. červen 2016

YouTubeři jsou fenomén, který zvedá ze židle – některé nadšením, jiné vzteky. Často slyšíme názor, že si banda dětí natáčí deníček na kameru zabudovanou v počítači a sledovat něco takového je přece naprosto zbytečné. Do vysílání Kompotu proto přijala pozvání studentka FAMU a produkční Juliána Silvie Slivoňová, která přiblíží českou YouTuberskou scénu.

„Sama bych ráda videa točila a měla svůj kanál třeba o kosmetice, ale nedokážu si představit, že bych ho plnila tak pravidelně, jako to dobří YouTubeři dělají. Kvůli videím si kupují světla, foťáky a mikrofony, učí se stříhat. Jejich píli fakt obdivuju,“ říká Juliána.

Čtěte také

S brutální kritikou YouTuberů se pojí i zvláštní představa, že tento formát musí splňovat také náročnější požadavky pro audiovizuální zábavu třicátníků. Divácká komunita se přitom rekrutuje už od dětí, které za sebou ještě nemají ani jednu dekádu života, a průměrný věk YouTube hvězdy je 20 let. Pravděpodobně i kvůli tomu je mainstreamová média s výjimkou komerčních rádií stále ignorují. Kapely Slza nebo Mandrage totiž bodují v regulérních hudebních žebříčcích i soutěžích, Ben Cristovao používá vlog, aby dovysvětlil svoje texty, a rapper Johny Machette zase s klidem „udělá“ přes milion zhlédnutí.

„YouTubeři tady našli díru na trhu, kterou konkrétně televize nejsou schopné vyplnit. Jsou to lidé, kteří na sebe umí nabalit diváky, jde jen o to, naučit se s nimi pracovat a třeba je i začít umělecky vést,“ podotýká Juliána. Svoji sílu si sami uvědomují a využívají ji jak ke svému obohacení, i když často ne přímo finančnímu, tak i pro obyčejné dobré skutky – Jirka Král dokázal během jednoho 24hodinového livestreamu vybrat na dětskou nemocnici přes 300 000 korun.

03532603.jpeg

U marketingu Juliána srovnává český a zahraniční přístup: „Zatím to pořád moc neumíme, ale nejlépe spolupráce s YouTubery v Česku fungují firmám na oblečení, kosmetiku a jídlo. Ovšem třeba počítačové značky nebo herní společnosti to ještě z nějakého důvodu nezvládají.“

Jak je to s etikou a product placementem? Existuje nějaký YouTube underground? Jde českým YouTuberům lépe lifestyle, humor nebo hudba a proč je zrovna „YouTube hudba“ tak úspěšná, i když není moc dobrá? A nakonec, kdo z našich vloggerských celebrit v Kompotu vyhrál titul „Česká Taylor Swift“? Poslechněte si další díl popscénního koutku Radia Wave!

Spustit audio