Nová rekapitulace československého filmu

3. červen 2013

„Filmové dějiny, i když třeba se zpožděním, kopírují dějiny politické,“ říká filmový historik Jan Lukeš. Před pár dny mu vyšla rozsáhlá kniha Diagnózy času – Český a slovenský poválečný film, která rekapituluje filmové dění u nás od roku 1945.

Z novějších filmů oslovil Jana Lukeše snímek Odpad, město, smrt a film Odcházení. S tím, jak česká kritika Odcházení přijala, se prý Jan Lukeš dodnes nesmířil a domnívá se, že všechny sociální a politické události, které se udály od jeho premiéry, jen potvrzují, jak moc bylo Odcházení v předvídání budoucnosti jasnozřivé.

Jedna z klíčových kapitol knihy má název Nejkrásnější věk a zabývá se obdobím mezi roky 1960 – 1968, což je období československé nové vlny. „Tvorba filmařů nové vlny byla autentická, zbavená všech ideologických nároků, které poznamenaly předchozí filmovou tvorbu. Tyhle filmy ukazovaly skutečnou životní pravdu a nic, co by bylo nějak kašírované,“ popisuje Jan Lukeš změny, které v 60.letech tvůrci jako Miloš Forman nebo Věra Chytilová do československého filmu vnesli.

Mezi filmy, které Jan Lukeš zájemcům o fenomén české nové vlny doporučuje nejvíc, patří Intimní osvětlení od Ivana Passera, Sedmikrásky Věry Chytilové nebo Nejkrásnější věk Jaroslava Papouška. Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio