Nová rekapitulace československého filmu
„Filmové dějiny, i když třeba se zpožděním, kopírují dějiny politické,“ říká filmový historik Jan Lukeš. Před pár dny mu vyšla rozsáhlá kniha Diagnózy času – Český a slovenský poválečný film, která rekapituluje filmové dění u nás od roku 1945.
Z novějších filmů oslovil Jana Lukeše snímek Odpad, město, smrt a film Odcházení. S tím, jak česká kritika Odcházení přijala, se prý Jan Lukeš dodnes nesmířil a domnívá se, že všechny sociální a politické události, které se udály od jeho premiéry, jen potvrzují, jak moc bylo Odcházení v předvídání budoucnosti jasnozřivé.
Jedna z klíčových kapitol knihy má název Nejkrásnější věk a zabývá se obdobím mezi roky 1960 – 1968, což je období československé nové vlny. „Tvorba filmařů nové vlny byla autentická, zbavená všech ideologických nároků, které poznamenaly předchozí filmovou tvorbu. Tyhle filmy ukazovaly skutečnou životní pravdu a nic, co by bylo nějak kašírované,“ popisuje Jan Lukeš změny, které v 60.letech tvůrci jako Miloš Forman nebo Věra Chytilová do československého filmu vnesli.
Mezi filmy, které Jan Lukeš zájemcům o fenomén české nové vlny doporučuje nejvíc, patří Intimní osvětlení od Ivana Passera, Sedmikrásky Věry Chytilové nebo Nejkrásnější věk Jaroslava Papouška. Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.