Nová série The Grand Tour je Top Gear bez karburátoru
BBC zkrátka neměla jinou možnost. Veřejnoprávní médium a etalon, kterým je, si nemůže dovolit zaměstnávat člověka, který udeří do obličeje produkčního proto, že mu zapomněl na hotelu zařídit teplou večeři. Krátké období nervozity z toho, zda bude nejsledovanější automobilový pořad na světě pokračovat, ukončila společnost Amazon, která se s moderátory a producentem Andym Wilmanem dohodla na vzniku nového pořadu s názvem The Grand Tour.
Očekávání fanoušků a fanynek po celém světě byla obrovská. Top Gear byl jednou z nejúspěšnějších i nejvýdělečnějších značek BBC. Přechod k Amazonu se zdál slibný, společnost disponuje obrovskými finančními prostředky a na produkci nového seriálu vůbec nešetřila. Slibovala si od toho posílení své streamovací služby Amazon Prime Video a vylepšení pozice proti rivalům, jako jsou Netflix nebo Hulu. Očekávání se naplnila, nový pořad Amazonu přitáhl miliony nových předplatitelů.
The Grand Tour z právních důvodů nemůže Top Gear napodobovat, v pořadu nesmí vystupovat hosté, zmizela populární The Cool Wall a právníci prý dokonce zvažovali, zda James May může používat hlášku „cock“. Zmizel také testovací pilot a výrazný prvek pořadu Stig, kterého nahradil závodník Mike Skinner alias The American, který je pravděpodobně úlitbou americkému vlastníkovi pořadu, jenže úlitbou nezábavnou, až trapnou.
Nový pilot, který neomaleně odsuzuje vše neamerické jako komunistické, je ale stále méně afektovaný než nová forma rozhovorů v pořadu – Celebrity Brain Crash. V každém díle je totiž namísto rozhovoru scénka, ve které se hostovi nepodaří dorazit do studia, protože se mu cestou přihodí bizarní smrtící nehoda. Buď ho napadne lev či had, upije se k smrti, nebo ho smete tým amerického fotbalu. Vtipné to bylo možná v prvním díle, teď už by možná bylo lepší přiznat, že tvůrci z právních důvodů nemohou rozhovory v pořadu dělat, a nechat záměrně přehrávané a trapné skeče někomu jinému.
I přes komerční a divácký úspěch je nová show výběrem a zesílením toho horšího, co Top Gear nabízel. Britský televizní magazín se od roku 2002 z automobilové revue postupně stal jakousi variací na sitcom či zábavný nenáročný cestopis, zůstal však přitom atraktivní pro fanoušky aut. Šlo o ně sice někdy až ve druhé řadě a testy drahých supersportů byly pro většinu publika k ničemu, aspoň jsme ale mohli věřit, že jsou pod záštitou BBC nezávislé. Po novém soukromém majiteli to není možné požadovat.
V Top Gearu nejlépe fungovala chemie mezi třemi moderátory, jejich nešikovnost, rivalita a spontánní kousavý humor. Nejvýraznějším je samozřejmě Clarkson, Amazon je pro jistotu přetáhl všechny tři. Svůj předchozí styl teď už ale nedokáží napodobit. Skeče nepůsobí spontánně a je znát, že se moderátoři museli posunout do rolí herců a ty jim tolik nesedí. Nová show už tolik nesází na neočekávané situace a improvizaci. Tedy na to, v čem tkvěla největší síla starého Top Gearu, pořadu, o třech dospělých mužích, kteří si před zraky milionů diváků a za jejich peníze plní sny, které se jim nezměnily od klukovských let. Občas se vydají autem na severní pól a popíjejí za volantem gin tonic nebo se pokouší vystřelit auto do vesmíru.
Dalším problémem jsou hodnoty a postoje, které pořad propaguje. Pod veřejnoprávní licencí se moderátoři i produkce museli krotit a dodržovat zásady politické korektnosti. Teď už přidrzlého Clarksona žádný veřejnoprávní kodex nebrzdí a navíc má na svoje divoké nápady téměř neomezenou sumu peněz. Proto si může dovolit postavit auto ze zvířecích kostí a masa nebo v pořadu zesměšňovat zeleného politika Andrease Kasdorfa, který se vymezil proti vysílání The Grand Tour z německého Stuttgartu, protože město podporuje cyklistickou dopravu. V nové show se dopustil nevkusného vtipu i Richard Hammond – prý nejí zmrzlinu, protože je heterosexuál. Nutno dodat, že nad tím se jeho kolegové pozastavili. Když nad vašimi nemístnými vtipy kroutí hlavou i Jeremy Clarkson, víte, že jste to opravdu přepískli.
The Grand Tour a zejména Clarkson jsou ztělesněním nesmlouvavého přístupu k ekologii, rasistických a národnostních stereotypů podávaných jako humor nebo pravda, kterou se všichni bojí vyslovit před strašákem politické korektnosti. A to navzdory tomu, že moderátoři občas testují elektrická či hybridní vozidla anebo se snaží vytvořit nový korálový útes a pomoci tak životnímu prostředí. Ve světě, ve kterém stále pokračuje spor o podstatu globálního oteplování, je Clarksonem propagovaná vize osobní automobilové dopravy a fosilních paliv pevně v táboře konzervativců a i díky němu je tento tábor více slyšet.
Ztráta kontroly dané veřejnoprávním mediálním prostředím je nástupci Top Gearu na škodu. The Grand Tour postrádá spontaneitu svého předchůdce, moderátoři už nepůsobí jako přerostlí kluci, kteří hledají, kam až je rodiče nechají v zábavě zajít, ale jako puberťáci, kterým je názor druhých ukradený. Dokonce i samotná auta a jejich hodnocení ustoupily do pozadí. Nástupce Top Gearu je tak spíše hranou show, ve které se shodou okolností jezdí v autech.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka