Otec dissu i psychedelický guru. Jak John Lennon předběhl svoji dobu

8. prosinec 2020

Před čtyřiceti lety – 8. prosince 1980 – skončil život Johna Lennona. Když ho v New Yorku zavraždil psychopatický fanoušek, bylo mu čtyřicet let a za sebou měl báječná léta s The Beatles i svou sólovou kariérou a rozhodně to nevypadalo, že by řekl všechno, co chtěl. Jak moc rodák z Liverpoolu ovlivnil vývoj populární hudby, docházelo fanouškům ještě dlouho po jeho smrti. A vlastně nám to dochází dodnes.

John Lennon byl revolucionář, experimentátor, psychedelický guru i sadboy. Jeho vliv v dnešním popu cítíme i po dlouhých čtyřiceti letech. Tady je šest důvodů, proč předběhl svoji dobu.

Smutný kluk

Když na jaře roku 1965 natáčeli Beatles svůj druhý celovečerní film pojmenovaný Help!, napsal pro něj Lennon ponurou baladu, jejíž text odrážel úzkostný stav z nesnesitelného tlaku, v němž musel žít. „Podvědomě jsem volal o pomoc,“ řekl později o hitu, který ale fanoušci znají ve svižné verzi.

Zrychlit Help! nařídil producent George Martin, temný text ale už písni zůstal a Lennon se stal jedním z prvních zpěváků otevírajících své niterné emoce i mimo téma zlomeného srdce. Později podobný typ konfesního písničkářství pěstoval na svých sólových deskách, a stal se tak prototypem písničkářského „sadboye“, kterých je populární hudba dnes plná.

Pionýr klubové hudby

Jednoduchý repetitivní beat a hypnotické smyčky – píseň Tomorrow Never Knows z roku 1966 dnes zní, jako kdyby ji v devadesátkách napsali The Chemical Brothers, spíš než Beatles. Lennon do skladby z alba Revolver zapsal svoji fascinaci repetitivností východní hudby i experimenty s elektronikou, do nichž se Beatles tehdy nořili.

Lennon tady dost pravděpodobně o dvě dekády předběhl techno a taneční hudbu vůbec. Mimochodem v den své smrti Lennon pracoval s Yoko Ono na písni Walking on Thin Ice, kterou si po vydání zamilovala tehdy se rodící newyorská disko scéna.

Avantgarda v popu

Slavné „bílé dvojalbum“ z roku 1968 uzavírá osmapůlminutová psychedelická koláž zvuků, kterou nejspíš většina posluchačů přeskakuje. Revolution 9 je Lennonovým pokusem natočit se zvukovými útržky a efekty experimentální kompozici v duchu skladatele Karlheinze Stockhausena.

Do populární hudby tady poprvé pronikají ideje avantgardní hudby, v níž budou později hledat inspiraci další. Výrazným pomocníkem tady Lennonovi byla manželka Yoko Ono, která ho seznámila třeba s Johnem Cagem.

 

Psychedelický guru

Není žádným tajemstvím, že do hudby Beatles se v polovině 60. let výrazně otiskly také pokusy s narkotiky rozšiřujícími mysl. Marihuana, LSD a později heroin se staly Lennonovými průvodci po objevných cestách po vlastní mysli, často mu ale drogy přerůstaly přes hlavu.

Písně jako Rain, Strawberry Fields Forever nebo Lucy in the Sky with the Diamonds ale spadají ještě do první „objevné“ fáze, kdy ještě díky nim mohl točit hudbu, kterou do té doby nikdo neslyšel. Lennon tehdy ukázal cestu dalším hudebníkům-narkonautům, ale zároveň také vyslal varování, kam to až může dojít.

Všestranný umělec

V 60. letech rozhodně nebylo běžné, aby rockoví muzikanti psali knihy, hráli ve filmech nebo se zbláznili do konceptuálního umění. Rozverné romány Písání a Španěl na vesnici psal Lennon v časech největší beatlemánie, ve filmu Jak jsem vyhrál válku Richarda Lestera se objevil v roce 1967. To už se znal s Yoko Ono, která ho uvedla do světa konceptuálního umění – dělali spolu třeba aktivistické postelové happeningy proti válce ve Vietnamu.

 

Otec rokenrolového „beefu“

Mysleli jste si, že pichlavé vzkazy si v písních vzájemně posílají jen drsní rappeři? Když se Beatles v roce 1969 rozpadli, bylo kolem toho hodně zlé krve. A ta vybublala v pozdějších letech, kdy se Lennon a McCartney vzájemně „ostřelovali“ písněmi jako Too Many People nebo How Do You Sleep?, které můžeme dnes s klidem považovat za předchůdce dnešních rapových diss tracků.

Proč John Lennon předběhl svoji dobu? Připomeňte si revolucionáře, experimentátora, psychedelického guru i sadboye, který by letos oslavil své osmdesáté narozeniny, a pusťte si příspěvek hudebního publicisty Karla Veselého.

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.