Posměch ani bodyshaming nikoho nikdy nenamotivuje. Rodiče, kteří dětem takto „pomáhají“, jsou vedle
„Nepomáhá naříkat nad tím, že děti dnes míň vydrží. Že jsou citlivější? Naštěstí ano. Naštěstí už nejsou tolik vystavovány agresivnímu chování dospělých. Spousta dětí už naštěstí není doma bita. A když komentujeme jejich vzhled nebo jejich problémy odbýváme jako nedůležité, nijak jim nepomáháme,“ říká psychoterapeut Jan Kulhánek.
„Rodiče si často myslí, že svojí kritikou nebo popichováním svoje dítě nějak zocelí, připraví na život nebo budou motivovat k lepšímu výkonu nebo změně. Tak to nefunguje. Posměch ani nevyžádané komentáře na vzhled dětí je nemotivují, jen srazí jejich sebevědomí. Rodiče se pak diví, že je dítě stydlivé, nebo že má strach hlásit se na náročnější školu,“ jmenuje Kulhánek příklady ze své praxe.
Podle terapeuta je česká společnost extrémně hodnotící a kritická. „Sedíme u televize a komentujeme. ‚Podívej, jakej má nos, potřebuje plastiku! Podívej, jak se tomuhle ta plastika nepovedla!‘ A naše děti nás poslouchají a učí se od nás. Chceme jim předávat zrovna tohle?“ ptá se Kulhánek.
„Ty máš pěkně kulatý tvářičky! Ten zadek se ti už nevejde na židli, dělej se sebou něco! Ty parátko!“ Poslechněte si Houpačky o body shamingu.
Související
-
Dítě přirozeně problém se svým tělem nemá, naučí ho to až jeho okolí, vysvětluje psycholog Kulhánek
„Proč bychom se měli kriticky vyjadřovat ke vzhledu našich dětí, když se stejně ještě mnohokrát změní?“ říká psycholog a psychoterapeut Jan Kulhánek.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.