Přehlídky UMPRUM: Přísný klášter a show plná barev

10. červen 2015

Módní přehlídky oděvních ateliérů pražské UMPRUM včera večer předznamenaly tradiční výstavu Artsemestr, která začíná právě dnes. Představily se kolekce inspirované architekturou, turistikou, pomíjivostí nebo interiérovým designem.

První přehlídka patřila studentům Liběny Rochové, kteří se museli z původně plánovaného Podniku na Bubenské přesunout do náhradního prostoru Anežského kláštera. Studenti pracovali na dvou tématech, přičemž v obou byli výrazně limitovaní materiálovými i barevnými možnostmi. Úvod patřil volnějším experimentům s tričky, košilemi, mikinami a dalším reklamním textilem firmy Adler.

V druhém úkolu s názvem Modfolk šlo o transformaci lidové tvorby a folkloru. Protože tato kolekce bude vystavená v Jurkovičově vile (26. června až 26. října), studenti se přidrželi i motivů, které s touto výjimečnou budovou Moravské galerie souvisí. Daniela Pešková se inspirovala architekturou stavby: „Půdorysy vily jsem aplikovala do střihů a tvarů oděvu, německé popisky dispozice domu ze starých plánů jsem převedla do potisku triček.“

Od interiéru Jurkovičovy vily se odrazila i Kateřina Plamitzerová: „Vycházela jsem z lidového příběhu ze skleněné mozaiky z vily. Jde o pohádku, kterou zřejmě zdeformovalo křesťanství. Vystupuje v ní černokněžník se třetím okem, který se z původní kladné postavy v průběhu času proměnil v hrozivou. Podle mě je ale třetí oko dar a kolekce je pro osoby s třetím okem otevřeným.“ Další výrazná studentka Ateliéru designu oděvu a obuvi Michaela Čapková představila kolekci inspirovanou turistickým oděvem počátku 19. století: „Dušan Jurkovič byl sportovně založený a prosazoval tenhle životní styl. Šlo mi o propojení tradičního oděvu se současnými prvky.“

Zatímco studenti Liběny Rochové se v projektu Modfolk museli držet přísné šedé barvy a soustředit se na oděvní formu, střih a koncept, přehlídka Ateliéru módní tvorby v budově Novoměstské radnice připomínala Hry bez hranic.

Studentské kolekce z přehlídek si můžete vedle prací ostatních ateliérů UMPRUM prohlédnout od dnešního večera na výstavě v budově školy. Tradiční Artsemestr běží do 15. června a je otevřený denně od 10 do 18 hodin.

Vedoucí Pavel Ivančic dává studentům velkou tvůrčí svobodu, ve které se ale někteří studenti trochu ztrácí. Každý hledá svoji vlastní cestu jiným způsobem, a ne každý přitom stojí na pevných základech. Zajímavé propojení oděvních forem s materiály jako dřevo, plast nebo koňské žíně představil Filip Hieke: „Tento ročník jsem zahájil semestrem na Produktovém designu, který mi otevřel nový pohled na módu. Chtěl jsem všechny nabyté znalosti a možnosti zužitkovat, a proto jsem se rozhodl do kolekce zakomponovat netradiční materiály.“

Úplné finále přehlídky, kterou až do té chvíle kreativně řídila Olo Křížová, patřilo Filipu Jakabovi, který si vymínil vlastní scénografii a světla. Svoji bakalářskou kolekci představil ve tmě potrhané jen záblesky barevných zářivek zavěšených podél catwalku: „Šlo mi o zachycení pomíjivé krásy, která odchází. Celá kolekce se jmenuje Invisible Beauty Invisible Love a reflektuje jak vliv fine arts a konceptuálního umění, se kterým jsem se setkal na stáži v Haagu, tak dosavadní práci na UMPRUM, kde jsem se věnoval ruční práci a výšivce.“

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.