Proč grafický design a současné umění? PROTO

24. červen 2014

Počátkem června letošního roku jsme přivítali dlouho očekávanou publikaci o grafickém designu, fotografii, typografii a současném umění s názvem PROTO. Autoři Petr Bosák a Robert Jansa z grafického studia 2014 Designers, knihu uspořádali z textů a obrazových reprodukcí.

„Celá kniha je dělaná jako autorsky-editorská, když to řeknu komplikovaně. Znamená to, že jsme se s Robertem ji snažili udělat tak, aby obsahovala práce jak grafických designérů, tak současných českých umělců. Na základě tří kapitol jsme se snažili ilustrovat někdy větší, někdy menší a někdy neexistující rozdíly mezi konkrétními díly. V knize existuje taková navigace, podle které se dá orientovat. I když to celé vypadá složitě, je to taková živá a synergická věc, která se prolíná a plyne a může nějak komunikovat se čtenářem,“ říká Petr Bosák.

Od klasických jmen kritiků a teoretiků až po současné eseje a rozhovory tak pod záštitou Vysoké školy uměleckoprůmyslové a díky nakladatelství Tranzitdisplay vyšla publikace, která se vyjadřuje k současnému grafickému designu, jeho principům a aktuálním významům. „Je to souborná publikace, která obsahuje několik původních textů a několik převzatých na různá témata, od Viléma Flussera přes Johna Zerzana až po Ondřeje Chrobáka, Ondřeje Slačálka, Karla Císaře, a spoustu dalšího materiálu, který stojí za přečtení,“ dodává Bosák.

03147054.jpeg

Publikace obsahuje tři celky, ve kterých jsou formulovány odpovědi, ale často také otázky týkající se pozice současného designu i jeho přesahů. Prvním je Manifest, který vytváří souvislosti mezi uměleckými intervencemi do veřejného prostoru a institucionální kritikou. Zabývá se i obecněji postojem umělce ke společnosti a počiny z oblasti nakladatelství, časopisectví, ilustrace, plakátové tvorby nebo graffiti. Druhou kapitolou je Nečitelnost. Ukazuje příklady dekonstrukce přesunu sdělení od formy k příjemci, víceznačnost tohoto metajazyka. Nesrozumitelnost a nečitelnost se stávají tématy autorů, kteří problematizují podstatu médií i lidské komunikace jako takové. Poslední je kapitola s názvem Je to design – obsahuje otázky, jestli je grafik umělcem a umělec designérem. Pozice obou oblastí se v této kapitole vzájemně prolí­nají. Auto­no­mi­zace obvykle užité sféry ústí k experimentálnímu a autorskému grafickému designu.

Autoři také díky této knize zprovoznili vlastní vydavatelství s názvem Quick Brown Fox Jumps Over The Lazy Dog a přijímají platby i v bitcoinech. Je tedy možné, že se z této dílny dočkáme brzy dalších publikací.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.