Prolomit vlny: Mánes krvácí, žilou mu pouští jeho správce

16. srpen 2017

Z jižního ochozu budovy pražské výstavní síně Mánes vylili mladí umělci ze skupiny Bolt 958 hektolitry potravinářské červené barvy přímo do Vltavy. Ekologicky nezávadný pigment se rozpustil v proudy vody, podplaval pod budovou a na druhé straně zbarvil rameno řeky do ruda. Výjev působil, jako kdyby se z útrob zraněného a brodícího se velikána po vodě šířila krvavá skvrna. Aktivisté tím chtěli upozornit na umrtvující komercializaci dříve živého kulturního centra.

Není to poprvé, co k sobě výstavní síň Mánes přilákala protestní uměleckou akci. V roce 2013 bylo při symbolickém obsazení budovy „Mánes umělcům“ vidět několik uměleckých performancí. Studenti Akademie výtvarných umění tehdy například vytvořili monumentální sochu ruky s mečem v nadživotní velikosti, aby ji použili jako beranidlo a obrazně prorazili do nefungující instituce s uměním. Loni umělecká skupina Pražská služba přijela nafukovacím člunem k malému ostrůvku na řece před budovou Mánesu a nainstalovala zde obří ceduli „FOR SALE“.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.

Všechny tyto akce upozorňovaly na alarmující fakt, že se Mánes, v minulosti výkladní skříň české výtvarné kultury, transformoval v komerční showroom. „Vystavovali“ tu luxusní auta, videohry, teď je tu showcase oděvní značky. Pořádání komerčních přehlídek známých výrobců je strategií samo sebou dosazeného vedení Nadace českého výtvarného umění, která budovu spravuje. Galerie nemá klasický kurátorský plán, vystavovat zde může každý, kdo má na pronájem peníze. V roce 1994 byla Nadace sporně prohlášena za dědice majetku zaniklého Českého fondu výtvarných umění, předtím Spolku výtvarných umělců Mánes.

Z jižního ochozu budovy pražské výstavní síně Mánes vylili mladí umělci ze skupiny Bolt 958 hektolitry potravinářské červené barvy přímo do Vltavy

Důležité je zdůraznit, že Mánes vznikl v roce 1930 z potřeby výtvarných umělců organizovat si profesní život samostatně a zprostředkovat společnosti současné umění. Stavba budovy byla zaplacena z příspěvků členské základny spolku a také na ni přispěli osvícení donátoři jako například T. G. Masaryk. Proto bychom na Mánes, přes jeho faktickou privatizaci, měli stále nahlížet jako na svého druhu sdílený statek.

Autoři aktuálního uměleckého komentáře, členové skupiny Bolt 958, mají za sebou už několik protestních performancí. Loni v létě nelegálně natřeli pražský metronom, kinetickou sochu Karla Vratislava Nováka, na červeno. Předtím ji totiž nechal majitel sochy, společnost PSN, natřít zeleně – svojí firemní barvou. Na protest proti reklamnímu zneužívání díla nedávno zesnulého umělce proto Bolt 958 vrátili soše její původní symbolickou černo-červenou barevnost. Ve veřejném prostoru Prahy se však odehrává mnoho dalších nepravostí a je škoda, že na jejich mediálně úspěšné umělecké intervence si musíme počkat. Partyzánská studentská skupina Bolt 958 se zatím objevila vždy jen jednou ročně o letních prázdninách.

Ekologicky nezávadný pigment se rozpustil v proudy vody, podplaval pod budovou a na druhé straně zbarvil rameno řeky do ruda

Doufám, že přímá akce, nazvaná „Mánes krvácí a začíná smrdět“, přitáhne k budově pozornost ochránců kultury, zatím je užívána těmi, co se na kultuře jen přiživují. Jedinou nadějí pro zadlužený Mánes je, že by budovu pod nátlakem veřejnosti vykoupil stát.

autor: Pavel Karous
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.