Spotify odírá muzikanty a vyhazuje zaměstnance. Hudba má starého pána v novém kabátě

12. prosinec 2023

Doby, kdy se Spotify mohlo tvářit jako zachránce hudebního průmyslu, jsou dávno pryč. Nejnovější škrty jen potvrzují, že firma myslí na zisky, ne na tvůrce.

Končí rok a sociální sítě jsou plné statistik ze streamovacích služeb, nejčastěji v podobě takzvaného Spotify Wrapped, úhledně zabalených čísel z nejpoužívanější hudební služby. Dozvíte se, který váš kamarád letos poslouchal zase nejvíc Taylor Swift a který zase Lanu del Rey.

Od mnoha hudebníků se dozvíte zase něco jiného. A to sice, že pro ně Spotify (ani jiné služby) moc nefungují a odírají je na honorářích. Nejčastější podobné stížnosti slyšíte od alternativnějších hudebníků, na které centralizované prostředí streamovacích služeb dopadá nejvíc. Každoročně se i nim ale přidá i nějaká velká hvězda. Letos například světoznámý parodický zpěvák Weird Al Yankovic, který ve videu s nadsázkou poděkoval za sendvič, který si za letošní honoráře může koupit.

Letos ale špatné zprávy zní i zevnitř Spotify. Služba na začátku prosince oznámila, že bude propouštět asi 17 % zaměstnanců. Není to petos poprvé. Na začátku dalších asi 10 % už firma propustila ve dvou dřívějších letošních vlnách.

„Uvědomuji si, že vzhledem k nedávné pozitivní zprávě o výsledcích hospodaření a naší výkonnosti se mnohým bude zdát snížení stavu v takovém rozsahu překvapivě velké,“ komentoval propouštění šéf Spotify Daniel Ek. Jeho firma, dřív dlouhodobě ztrátová, totiž v letošním třetím kvartálu vykázala zisky přesahující v přepočtu miliardu a půl českých korun.

Matěj Schneider

Spotify navíc ruší podporu dvou svých oceňovaných podcastů – jeden z nich letos dokonce obdržel zároveň prestižní Pulitzerovu cenu i Peabody Award. „Pokud nedokážete uspět s těmito neuvěřitelnými pořady, jste v podcastingu prostě špatní. Existovalo milion způsobů, jak by společnost s takovými prostředky jako Spotify mohla zajistit udržitelnost takového druhu práce,“ kritizovala rozhodnutí Lydia Polgreen, bývalá šéfka společnosti, která oba podcasty produkovala.

Aby toho nebylo málo, oznámilo Spotify, že přestane vyplácet honoráře umělcům za skladby, které mají méně než tisíc přehrání. To se sice může zdát jako drobnost, ale ve skutečnosti takové skladby dle kvalifikovaných odhadů tvoří výraznou většinu všech přehrání na Spotify.

Spotify totiž očekává náročnějších období. V roce 2021 si firma půjčovala velké sumy v době minimálních úrokových sazeb, ale od té doby úroky zase stouply a financovat streamovací kolos bude náročnější. 

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.

Škrty jsou do jisté míry pochopitelné. ale dopadající znovu na tvůrce, jejichž odírání je dlouhodobé největším problémem Spotify.

V době svého vzniku v půlce nultých let Daniel Ek rád stylizoval svou firmu jako jediné kompromisní řešení, které může pomoct hudebníkům zachránit se před dopady internetové revoluce a pirátství. Dnes už je dávno jasné, že když jde do tuhého, vždy udělá takové kroky, které možná jakž takž fungují pro největší vydavatelství a interprety, ale pro drtivou většinu hudebníků Spotify představuje starého pána v novém kabátě.

Stěžují si jen malí hudebníci? A jaké dílčí legitimní důvody stojí za nejnovějšími škrty? Poslechněte si glosu Matěje Schneidera.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.