Prolomit vlny: Seznam zapomněl na společenskou odpovědnost

16. srpen 2017
Sklik

Nejpopulárnější tuzemský vyhledávač Seznam minulý týden oznámil, že prostřednictvím služby Sklik přestane poskytovat reklamu na zpravodajských webech, které vydávají konspirační smyšlenky za seriózní zpravodajství a jejich obsah je „smyšlený, klamavý“. Sklik podobně jako Google AdSense webům vyplácí peníze, když jejich uživatelé kliknou na zobrazenou inzerci. Seznam pár dní poté otočil a změnu pravidel odvolal s tím, že o ní nevědělo vedení firmy. Tímto rozhodnutím jednoznačně nadřadil obchodní zájmy nad společenské.

Jen pro pořádek: soukromá firma má samozřejmě právo dělat se svými obchodními podmínkami v rámci zákonů cokoliv (Sklik navíc nemá na trhu s reklamou dominantní postavení). Z hlavy ale nejde vymazat například dobře zdokumentovaný případ makedonské továrny na dezinformace, která mohla svým majitelům vydělávat peníze jen díky reklamě poskytované přes Google AdSense. Během americké prezidentské kampaně v makedonském maloměstě Vales vzniklo přes 100 protrumpovských webů šířících lživé zprávy. Google posléze stránky ze systému odstřihl a v přísných opatřeních proti médiím šířícím fake news pokračuje – na konci roku 2016 ze své sítě vykázal okolo dvou stovek dezinformačních portálů.

David Slížek v komentáři pro technologický magazín Lupa píše, že změna pravidel stejně nic neznamenala – Seznam prý může dezinformační weby z reklamní sítě vyhodit třeba kvůli ustanovení o nevhodném obsahu. Prázdné gesto by to přesto nebylo. I když fakticky může z Skliku vyřazovat dezinformační weby i teď, konkrétní úprava pravidel vysílá signál nejen k veřejnosti, ale také k administrátorům Skliku, aby si na konspirace označené jako zpravodajství dávali pozor.

Stejnou vinu jako reklamní systém, který reklamu na pochybných stránkách umožňuje, ale nesou i inzerenti, jejichž bannery na dezinformačních portálech najdeme. Proto například Vodafone v červnu oznámil, že po celém světě bude svoji inzerci na pochybných webech blokovat. Mediální teoretik Josef Šlerka v rozhovoru pro Aktuálně zmiňuje, že chybí přesná kritéria, podle nichž lze web označit jako dezinformační, a popisuje složitou situaci, ve které se Seznam, jako tvůrce obsahu i inzerce zároveň, nachází. A majitel seznamu Ivo Lukačovič na Twitter napsal, že by se opatření mohla dotknout stránek, jejichž majitelé mají pouze jiný politický názor, a tak „cenzuru raději zrušil“. Možná za stažením opravdu byly spory ve vedení firmy, výsledek ale vypadá jako nadřazování snahy vydělat za každou cenu společenské odpovědnosti.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.

Kdyby Seznam místo toho pravidla upravil, doplnil o přesnější metodologii nebo konkrétnější postup, udělal by líp. Dezinformační weby, které šíří nejen nesmysly, ale taky například propagandu nedemokratických režimů, jsou závažný problém. Doufejme, že v kancelářích Skliku na nové podobě pravidel pracují. Když jsem se totiž díval naposledy, jejich reklamy pomáhaly živit třeba konspirační web ProtiProud bývalého hradního kancléře Petra Hájka.

Další články autora