Seznamte se s Johnem Hankem, otcem Pokémon Go

Ze hry Pokemon Go
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze hry Pokemon Go

John Hanke přesně zapadá do profilu současných inovativních ikon. Ledabyle oblečen většinou v košilích, pod kterými občas skrývá tričko s anime postavami, ničím nevybočující z davu. Tedy kromě toho, že stojí za některými z nejpřevratnějších aplikací současnosti a pravděpodobně nejúspěšnější hrou všech dob, Pokémon Go.

John Hanke je prototypem současného podnikatelského vizionářství. Reaguje na ty nejsoučasnější trendy v digitálních technologiích, které následně využívá při tvorbě aplikací, a zároveň je tak trochu sociálním inženýrem, který aktivně přemýšlí nad tím, jak jeho výtvory ovlivní společnost, v níž žijeme. A ten poslední ji zatím ovlivňuje v mnoha ohledech dost podstatně. Pokémon Go vzbuzuje spoustu otázek, přičemž tou primární může být: kde končí hry, kde začíná realita? O úspěchu hry Pokémon Go se Hanke vyjadřuje sebevědomě, ale i s jistou pokorou. „Od začátku jsme cílili a pracovali tak, aby Pokémon Go mělo úspěch, nicméně měřítko popularity, které dosáhlo, dalece překonalo naše očekávání,“ prohlásil v rozhovoru pro časopis Time.

Čtěte také

Na domovské University of Texas organizoval veřejné přednášky, na které zval hosty, jako byla první ženská velvyslankyně USA v Organizaci spojených národů Jeane Kirkpatrick nebo spisovatel Kurt Vonnegut. Před získáním titulu MBA na Haas School of Business na Kalifornské univerzitě v Berkeley pak stihl pracovat na ministerstvu zahraničí ve Washingtonu a Barmě. Cílevědomý a energický Hanke pak rozšířil portfolio svých zájmů o zakládání společností, které se věnovaly neobjeveným oblastem digitálního světa zábavy, jako to bylo v případě vývojového studia Archetype Interactive, které stálo za jednou z prvních MMORPG her Meridian 59. Právě formát MMO, tedy massively multiplayer online game, se stal jakousi červenou nití, která dodnes prochází všemi herními projekty, za nimiž John Hanke stál, a to včetně Pokémon Go.

V roce 2000 si všiml tří důležitých aspektů, které se v digitálním světě začínají stávat normou. Prvním byla začínající uživatelská i komerční přístupnost 3D grafiky, druhým globální přístupnost vysokorychlostního internetu a třetím, a možná nejdůležitějším, pak technologie leteckých fotografií, které posunuly zobrazování světa do nové perspektivy. Tyto tři aspekty pak sloužily jako základní pilíře při budování společnosti Keyhole, jejímž dceřiným projektem byl Earth Viewer. Ten si získal mediální pozornost pořizováním satelitních snímků během války v Iráku. Projekt neunikl ani pozornosti Googlu, který v roce 2004 Keyhole koupil a ve kterém John Hanke do roku 2010 pracoval už na projektu Google Earth.

Hanke se v roce 2010 ale vrátil ke svému původnímu tématu, vývoji her. Využil kontaktů, které nasbíral v Googlu, a spolu s týmem spolupracovníků založili vývojářské studio Niantic a vyvinuli předchůdce Pokémon Go v rámci her využívajících augmentované reality – Ingress. Hra si získala obrovskou popularitu u uživatelů Androidu. Využívala map reálného světa, do něhož byly umístěny portály, které hráči ve hře získávali a které byly umístěny na často velmi zajímavých lokacích, čímž vývojáři motivovali uživatele k objevování okolního světa. Od Ingressu a aprílového žertu, kdy se na Google mapách objevovali pokémoni, byl už pouze kousek k tomu, aby John Hanke začal pracovat na Pokémon Go.

03555968.jpeg

Navzdory smíšeným reakcím na Pokémon Go, oscilujícím od pohrdání dalším kusem technologie, která nás odvádí od prožívání skutečného světa, až po neskrývanou adoraci, zůstává Hanke pevný v interpretování záměru, který měl Pokémon Go naplnit – být cvičební aplikací, hrou, která uživatele donutí vnímat okolní svět, a zároveň sociálním ice-breakerem, který by navzdory současným trendům donutil hráče trávit čas spolu navzájem.

Poslechněte si taky rozhovor o fenoménu Pokémon Go s Jaromírem Möwaldem z herní rubriky Quest.