Sin nombre: beze jména, bez naděje, bez budoucnosti

4. září 2009

Jeden z nejvíce vzrušujících nových hlasů současné kinematografie, tak byl Australan Cary Fukunaga označen jedním z mnoha recenzentů filmu Sin nombre. Drsné mexické drama o skupině běženců vzbudilo rozruch svým poselstvím i vyzrálým provedení. Více o jedné z malých velkých filmových událostí roku 2009 prozradí recenze Vítka Schmarce.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Sin nombre - beze jména. Název vystihující osud masy běženců, kteří se snaží přes Mexiko dostat do vysněných Spojených států. Zároveň název vystihující osud hlavní postavy mexického filmu, mladistvého delikventa Willyho, který se postaví svému gangu a stane se bezejmenným štvancem v hrdelní klatbě. Jeho cesta se na střeše nákladního vlaku protne s osudem dívky Sayry. Putování pláněmi Mexika není jen drsným melodramatickým příběhem, ale i syrovým záznamem o stavu světa, v němž lidé fungují jako anonymní položky a veškerou moc nad jejich bytím a nebytím přejímají bestiální mafiánské gangy.

00990764.jpeg

Debut Australana Cary Fukunagy v sobě s překvapivou samozřejmostí spojuje drsnou autenticitu a vypravěčskou lehkost. Sin nombre zavede diváka do prostoru zplaněných nádraží i oprýskaných slumů obležených běženci a zločinci. Podobně jako v italské Gomoře i zde se otevírá deprimující pohled do rozloženého společenství, v němž zchátralost prostředí věrně odráží zmrzačené mezilidské vztahy. Zločinecké gangy přejímají výlučnou roli rodiny a nabízejí svým členům iluzi bezpečného domova, jakkoli vykoupeného brutalitou a porušováním zákonů. Ve světě jejich podivné hierarchie i nelítostných pravidel neexistuje odpuštění či slitování, pouze fanatická oddanost.

00990765.jpeg

Pouť Willyho a Sayry je zoufalým útěkem před minulostí, strastiplnou výpravou za snem i nadějí. Kulisy zdevastovaných měst Střední Ameriky fungují jako působivý podklad, na němž čistý a platonický vztah hlavních hrdinů září jako malé zjevení. Režisér dokáže prostřídat dokumentární strohost, s níž odhaluje pavučiny společenských vztahů, a promyšlené filmové vyprávění, které sice nepřináší nic závratně originálního, ale výborně vystihuje duše postav. Sin nombre vyloženě nesugeruje slovo strhující, přesto se jedná o silné a suverénní dílo, v němž dominuje promyšlená a střídmá režie i věrohodné herecké výkony.

00990767.jpeg

Křehkost příběhu ruku v ruce s naturalismem dokumentárního pohledu dodávají Fukunagovu vyprávění vnitřní dynamiku a podmanivé kouzlo, které si vystačí bez přehnané melodramatičnosti a hrubého naturalismu. I bez nich Sin nombre disponuje vnitřní silou a puncem nezapomenutelného zážitku.
Film má dar zaujmout příběhem i podat značně depresivní zvěst o stavu současného světa. V souvislosti s takovými díly se sluší používat slovo "zásadní".

Hodnocení: 85%

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.