Smrt samuraje: Poetické párání břicha

4. duben 2012

Koketérie japonského režiséra Takashi Miikeho s remaky samurajských klasik pokračuje.

Po znamenitém akčním počinu Třináct zabijáků tvůrce dosud proslulý především zálibou v hororu a bizarních brutalitách upřel pohled na jeden z klíčových snímků žánru chanbara, Kobayashiho Harakiri. Melodramatický příběh o sebevraždách roninů je drsnou obžalobou podmínek v období Edo, stejně jako deziluzivním ztvárněním samurajské cti coby pozlátka, které se odlupuje tváří v tvář nedůstojným existenciálním podmínkám.

Do domu Li přichází ronin Kageyu s žádostí, aby zde mohl ukončit svůj bídný život se ctí. Dostane se mu varovného vyprávění o Motomem, mladém samurajovi, který přišel před ním s podobnou žádostí – a doufal, že mu soucit hostitelů vynese místo nebo alespoň almužnu. Dům Li však na falešné harakiri nepřistoupil a donutil ho k velmi brutální sebevraždě. Kageyu příběh vyslechne a pak odpoví svým vlastním, ve kterém vylíčí, co Motomeho vedlo k tak pošetilému činu… A co vede jeho samotného k tomu, aby mladého samuraje pomstil.

Synopse napovídá, s jak obřadnou a staromilskou strukturou Miikeho počin pracuje. Vyprávění zapuštěná do vyprávění, na začátek umístěná scéna drastické smrti Motomeho, k níž divák posléze zcela mění postoj – režisér předlohu v ničem nemodernizuje, naopak, v mnoha ohledech je jí až puntičkářsky věrný. Namísto aktualizace je tu naopak zjitřený příval baladických momentů, scén s vygradovanými emocemi, které se svou stylizací a doslovností vydávají na samu hranici únosnosti. A v kontrastu k nim pak Miikeho lakonická práce s detailem, výhružně zasazeným zvukem i výtvarnou expresivitou scény, v jistém smyslu až teatrálně podřízenou tragickému ději.

02596594.jpeg

Těžištěm Smrti samuraje je uhrančivý herecký výkon Kôji Yakusha, který do zoufalého otce i nelítostného mstitele Kageya vpravil dostatek tragického patosu i démonické zuřivosti. Ačkoli film na rozdíl od akcí napumpovaných Třinácti zabijáků obsahuje v podstatě jen dvě bojové scény, díky preciznímu rytmu a intenzivnímu herectví si udržuje vnitřní napětí, které se celé koncentruje k nevyhnutelně hořkému závěru, jenž rozbíjí tradiční pojetí válečnické cti a ochoty vzdát se života na úkor nadosobních ideálů.

Smrt samuraje zůstává ve všech ohledech poctivou a žánrově plnokrevnou až anachronickou filmařinou, přesto se jí nevyhnula metla jménem 3D. V podobně laděném komorním dramatu je přidání dalšího rozměru zcela nefunkční, a i když Miike občas nabídne prostorově působivý výjev, po většinu času větší ztmavení obrazu ubírá na detailech a nutí diváka bloudit v pološeru. Paradoxně tak zaniká vizuální elegance a překrásná práce se světlem v zešeřelých interiérech. Záměr aktualizovat chanbara klasiku alespoň technicky jde zkrátka proti smyslu filmu, který ze své fascinace minulostí dokáže udělat estetický klad.

02596593.jpeg

Nepochopitelný akcent na větší komerční atraktivitu tak podráží nohy filmu, který jinak až úzkostlivě dbá na jemné vibrace, okázalou baladičnost a komornost. Bude to znít paradoxně, ale pompa kinosálů Smrti samuraje škodí. Jde o film určený k vychutnávání a lehkému usrkávání – kýženým třetím rozměrem je totiž právě jeho dokonalá konzervativnost.

Hodnocení: 80 %

Smrt samuraje (Ichimei)
Takashi Miike, Japonsko, 2011, 126 minut.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio