Tak neváhej a toč! Nebo radši váhej a možná chvíli netoč. Jaké jsou vrcholy a propadáky Varů?

27. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Čelisti v Karlových Varech

Čelisti vyráchané v Hadím prameni jsou tu! Aleš kvůli přítomnosti Johnnyho Deppa nervózně okusuje vřídla, zatímco Vítek si zachovává zenový klid strážce kuny. Na tak významné akci, jakou je karlovarský filmový festival, však nechybí ani Šárka Gmiterková a samozřejmě Kamil Fila. Ten byl letos pozván především kvůli monologu o muži lovícím vlastní děti harpunou a v neposlední řadě i proto, aby spolu s filmově kritickým magazínem vyhlásil největší lásky a provary Varů.

„Rovnou to odpálím! Režisér Jonas Carpignano a Všechno nejlepší, Chiaro! – za mě tenhle neo-neorealismus tentokrát moc nefungoval. Po jeho fantastický Ciambře trošku sešup,“ nemaže se s ničím Aleš coby nejhorší člověk na světě, který nehodlá pochválit ani stejnojmenný snímek Joachima Triera.

„Dvanáct kapitol, epilog a prolog ze života boomera vyrovnávajícího se se svým boomerstvím a labilní dívky, která neví, co se sebou. Je tam dost silných témat, včetně rakoviny slinivky. Na tu já bych obecně zabral, ale tady mě nechala hodně chladným. Zklamání je možná tvrdý slovo, ale očekávání byla přeci jen vysoko,“ prská. „Ten film umí říznout, ale nikdy moc hluboko,“ potvrzuje Vítek.

Domácí novinka Olma Omerzu, na které je milovníkům pubertálních vtípků sympatický snad jen název Atlas ptáků, se bohužel také omrzí – a to dost rychle. „Konspirační thriller naředěnej promluvama ptačího chóru… Jak vystihl už Tomáš Pavlíček, ten film je velmi dovedně zrežírovanej. Otázkou ale je, co Omerzu režíruje a co chce říct,“ tápe Vítek. Kamil ještě ironicky vypichuje koženou tvář Miroslava Donutila a prchá do Zátopkovy náruče, ve které se mu neironicky velmi zalíbilo.

„David Ondříček našel model pro… neříkám lidovej, ale spíš masovej film k potěšení davů. Normálně tohle nevyhledávám, ale působí na mě jako velmi dobrej počin z 80. nebo 90. let. Pokud chcete vybrat něco, na co poslat kohokoli, aniž by odcházel zhnusenej, tak tohle je ono. A dokonce se tam mluví i dobře moravsky!“ oceňuje drobné, leč podstatné faktory, které dělají ze Zátopka opravdu slušnou podívanou.

Za nejlepší snímek celé přehlídky však Čelisti považují překvapení od íránského režiséra Panaha Panahiho. Svým debutem Na cestě nejen nedělá ostudu slavnému otci Jafarovi, ale navíc naprosto odzbrojuje Vítka s Alešem, což je skutečně složitá disciplína. „Absolutní šok! Když se psalo, že v libovolných pěti minutách tohohle filmu je víc režijního vkladu než ve všech filmech v Cannes, není to bonmot. Nečekali jsme, že nás to takhle sejme,“ přiznávají pokorně a dojatě kluci.

Zůstala vlaková road movie Kupé č. 6 trčet na půli cesty? Chtěla by Šárka za manžela spíš zesnulého gastro mága Anthonyho Bourdaina, nebo mírně zchátralého Johnnyho Deppa? Hodnotí Čelisti režijní výkon Davida Loweryho ve snímku Zelený rytíř jako very low? Jak vypadá lenivá dokumentaristika? Oblíbil by si Aleš Joachima Triera, kdyby natočil film o tiku v oku? Užil si Kamil utrpení náctiletých gymnastek? Získal hudebník Martin E. Kyšperský v roli traumatizovaného sebe sama Vítkovo srdce? A jaké snímky považují Čelisti za nejsilnější zážitky aktuálního ročníku festivalu? Poslechněte si nadupaný záznam vysílání z Karlových Varů!

Spustit audio