Teorém cimrmanovské VHSky

z filmu Odcházení

Pečlivě inscenovaná divadelní fraška na pomezí Katovny a České sody, něco podobného povstalo z dílu, jehož hlavním tématem byl horký brambor jménem Odcházení.

V rozhořívajícím se konfliktu kritických generací a politických platforem zaujaly Čelisti pozici „smíchové“ kultury, ovlivněné pravou kolotočářskou satirou a intelektuálními sedánkami nad ovocným vínem. Směsice obdivu k osobě Václava Havla se neustále svářela s indiferentním pocitem, který v nás jeho režijní debut zanechal.

Následný ambiciózní pokus rozsoudit, zda měl skeptik Robert Bresson pravdu, když odmítal snoubení divadla a filmu, narušil vpád cimrmanovské VHSky, která zcela zbortila všechny dramatické jednoty a změnila Čelisti v rabelaisovský karneval. Bohužel se nám během zamýšlené katarze zjevně vymstila až příliš komediální expozice, v níž jsme snad až příliš lehkovážně dráždili Bohy filmu. Ačkoli se hovořilo o filmech jako Duna, World War Z, Cleopatra, Hobit, Akira či Big Tuna, předmětem zuřivých debat v anarchistických kroužcích se stane pouze a výhradně cimrmanovská VHS. Co je to? Ví jenom Daniel. Nebo taky ne. Peripetie!

V příštím díle Čelistí (31. 3. 18:00) se vrátíme na probíhající festival Febiofest a vypíchneme nejvýživnější divácké zážitky z několika zde uvedených snímků. Ostré zuby tria filmových kritiků Schmarce, Stuchlého a Řeháka pak pocuchají fasádu poslednímu zábavnímu kýči režiséra Zacka Snydera Sucker Punch. Politicky korektní pornografii pro –náctileté zdar!