Textovky mění herní průmysl, vytvořit je může každý

24. únor 2017

Textovky máme zažité jako jednoduché hříčky z doby, kdy počítače neuměly zobrazovat ani dvojrozměrnou grafiku. Díky zdarma dostupným nástrojům jsou přitom významnou součástí proměny videoherního průmyslu, která dělá hry otevřenější a osobnější. Momentálně dávají hlas lidem, kterým v mainstreamu chybí třeba queer kyberpunk nebo osobní výpovědi o duševních chorobách.

Textovky jsou hry, které si vystačí bez obrázků nebo hudby, jen se slovním popisem světa a příběhu, v němž hráč volí další postup podle předem připravených možností – jdi doprava, otevři truhlu, napij se. „Každá hra, kterou já nebo vy uděláte – každý pětiminutový příběh, divný experiment, maličká hra o tom, jak jste museli utratit psa –, rozšiřuje hranice našeho uměleckého média. Každá nová hra je jako hlas v temnotě,“ vysvětluje důležitost malých, autorských videoher jedna z nejznámějších nezávislých tvůrkyň Anna Anthropy v knize Rise of the Videogame Zinesters z roku 2012. V publikaci, která je zároveň manifestem, přirovnává hry postavené na osobních příbězích a zkušenostech k zinům – v malých nákladech a na vlastní pěst vydávaným časopisům. Skrze takové hry se do herního světa dostávají skupiny, které ve stále jednolité videoherní kultuře postrádají svůj hlas. A překvapivou roli v tomhle emancipačním procesu hrají hry textové, které lze díky moderním nástrojům vytvářet nebývale jednoduše.

Čtěte také

Že na textových hrách něco bude, si herní svět uvědomil, když autor oceňované indie hry Cart Life ve svém stánku na významném festivalu nezávislých her IGF místo svého díla prezentoval dnes už téměř kanonickou textovku Howling Dogs autorky vystupující pod uměleckým jménem Porpentine. Porpentine ji vytvořila ve zdarma dostupném programu Twine, který patří k nejpoužívanějším nástrojům pro tvorbu interaktivní fikce. Při pohledu na kariéry řady významných autorů nezávislých uměleckých her nelze vliv textovek opomenout – pracuje s nimi významná LGBTQ+ autorka Meritt Kopas, začínala na nich i zmiňovaná Anna Anthropy, která stojí za významnou hrou Dys4ia o hormonální tranzici.

Twine je významnou součástí změn, které v posledních letech herní vývoj demokratizují. Umožňuje prakticky komukoliv a bez jakýchkoliv výraznějších znalostí vytvořit svoji malou hru, ve světě sociálních médií ji sdílet a přes portály, jako je itch.io, ji třeba hned nabídnout ke koupi. Videohry ještě nikdy nešlo dělat tak snadno, což se odráží i ve skladbě témat, která nezávislí autoři (nejen) v textovkách zpracovávají – ať už to je vyrovnávání se s queer identitou, nebo feministickou sci-fi. Jednou z nejznámějších moderních textovek je ostatně Depression Quest vývojářky Zoe Quinn, ve které podává osobní svědectví o těžkostech života s psychickou nemocí.

Ze hry Dys4ia o hormonální tranzici

Právě Depression Quest ukazuje, že i přes jejich mechanickou jednoduchost mohou i textovky používat originální vyjadřovací prostředky. Hra, kterou si můžete vyzkoušet jen v internetovém prohlížeči, nabízí v reakci na psychický stav hlavní hrdinky různé možnosti, kterými se může příběh dál ubírat. Povedlo se vám přivést ji do stavu těžké deprese? Telefonát s kamarádkou je pro ni tak nepředstavitelný, že ho prostě vybrat nepůjde. Jako drtivá většina textovek i Depression Quest nabízí řadu různých konců a jeho autorka Zoe Quinn k dotváření atmosféry používá drobné ilustrace i zvukový doprovod. To hlavní je, jako u každé správné interaktivní fikce, ve slovech. V případě Quinn tak závažných, že v úvodní obrazovce od hraní odrazuje lidi se sebevražednými sklony.

Postavení textovek ve videoherním světě je podobné tomu, jaké měly v mediálním prostoru internetové blogy. Twine dává možnost stát se součástí donedávna nedostupné kultury lidem, kteří ji mohou obohatit, a pro řadu autorů je vstupní branou k pokročilejším vývojářským nástrojům. Jednoduchou hru si díky němu může udělat skoro každý. A to je v porovnání s dobami, kdy kvůli tomu bylo potřeba studovat tlusté knihy, významný posun.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka