Thundercat: Vítězná bitva kosmické kočky

6. září 2011

Basa tvrdí muziku, zní stará muzikantská moudrost, ale zkuste postavit hudbu jenom na ní. Americký basák Steven Bruner, který si říká Thundercat, se o to na svém debutu The Golden Age of Apocalypse pokusil a výsledky jsou přímo fantastické.

Svůj rytmický nástroj proměňuje v tryskový motor kosmické lodě, která se vydává na báječnou výpravu po světech boogie, funku či jazzu. Za úspěšnou plavbu může bezpochyby i pilot, neboli producent desky Flying Lotus, na jehož labelu Brainfeeder album vychází.

Thundercat si vypůjčil jméno i své logo z osmdesátkového animovaného seriálu ThunderCats o mimozemských kočkách, které cestují vesmírem i časovými dimenzemi. Tato úvodní informace nechť slouží jako první přehled toho, co od debutového alba pětadvacetiletého basového virtuosa očekávat. The Golden Age of Apocalypse je hudba mezi nebem a zemí, mezi smyslným boogie funkem keytarového boha Dâm Funk z jeho dvojalba Toeachizown a kosmickým futuristickým jazzem Flying Lotuse na Cosmogrammě, na níž se ostatně Thundercat výrazně podepsal. Historická horizontála sahá k výstředním deskám Sun Ra, pochopitelně ke královi funkové basy Bootsy Collinsovi či k předčasně zesnulému jazzovému géniovi Jaco Pastoriusovi. Nesmíme zapomenout ani na multiinstrumentalistu George Dukea, jehož For Love (I Come Your Friend) z roku 1975 posloužila Thundercatovi jako předloha pro výtečný minimalistický cover na pilotní singl, který fanouškům zrychloval srdeční tep už od letošního května.

02426897.jpeg

The Golden Age of Apocalypse odstartuje se samplem z „kočičího“ seriálu a pak začne první bitva – Daylight, kde synťáky, basu a švihlé beaty FlyLo doplňuje Thundercat svým ambientně použitým vokálem. Podobně skvělým propojením soulového hlasu, futuristického offbeatu a náladového groove je Is It Love? s nezbytným basovým sólem. Desky s podobně dominantním jedním nástrojem vesměs dopadnou jako neposlouchatelná onanie instrumentálních rozcviček (Squarpusherovo album Solo Electric Bass 1 budiž varováním). Thundercat ale umí napsat písničky, které nepůsobí sebezahleděně a to, že svůj nástroj zvládá přímo fantasticky, nikomu necpe před nos. A navíc drží svoje nápady v rozumné stopáži, která se vesměs zastaví pod čtyřmi minutami. V několika skladbách druhé poloviny alba se k base a syntezátorům přidají živé bicí a éterické Seasons nebo Return To The Journey míří k těžké sci-fi psychedelii, v níž se všechny agresivní prvky beatů rozplývají a zůstává jen zdrogovaná atmosféra změněného stavu vědomí.

02426896.jpeg


Místo světa šosácké jazzové akademie si Thundercat prošel vysokou školou popu – od skoro neuvěřitelných šestnácti let působil jako basák funk-metalových Suicidal Tendencies, hrál s Erykah Badu, Sa-Ra Creative Partners a dokonce i se Snoop Doggem. Jeho dlouhohrající debut je funk zbavený třeštění, boogie oproštěné od porna a jazz mínus stařecká demence – zůstala jen kostra, jakési synth'n'bass, které se vznáší v bezčasí vesmírného prostoru. Zlatý věk apokalypsy je další fantastický zářez na značce Brainfeeder.

autor: Karel Veselý
Spustit audio