Thundercat: Vítězná bitva kosmické kočky
Basa tvrdí muziku, zní stará muzikantská moudrost, ale zkuste postavit hudbu jenom na ní. Americký basák Steven Bruner, který si říká Thundercat, se o to na svém debutu The Golden Age of Apocalypse pokusil a výsledky jsou přímo fantastické.
Svůj rytmický nástroj proměňuje v tryskový motor kosmické lodě, která se vydává na báječnou výpravu po světech boogie, funku či jazzu. Za úspěšnou plavbu může bezpochyby i pilot, neboli producent desky Flying Lotus, na jehož labelu Brainfeeder album vychází.
Thundercat si vypůjčil jméno i své logo z osmdesátkového animovaného seriálu ThunderCats o mimozemských kočkách, které cestují vesmírem i časovými dimenzemi. Tato úvodní informace nechť slouží jako první přehled toho, co od debutového alba pětadvacetiletého basového virtuosa očekávat. The Golden Age of Apocalypse je hudba mezi nebem a zemí, mezi smyslným boogie funkem keytarového boha Dâm Funk z jeho dvojalba Toeachizown a kosmickým futuristickým jazzem Flying Lotuse na Cosmogrammě, na níž se ostatně Thundercat výrazně podepsal. Historická horizontála sahá k výstředním deskám Sun Ra, pochopitelně ke královi funkové basy Bootsy Collinsovi či k předčasně zesnulému jazzovému géniovi Jaco Pastoriusovi. Nesmíme zapomenout ani na multiinstrumentalistu George Dukea, jehož For Love (I Come Your Friend) z roku 1975 posloužila Thundercatovi jako předloha pro výtečný minimalistický cover na pilotní singl, který fanouškům zrychloval srdeční tep už od letošního května.
The Golden Age of Apocalypse odstartuje se samplem z „kočičího“ seriálu a pak začne první bitva – Daylight, kde synťáky, basu a švihlé beaty FlyLo doplňuje Thundercat svým ambientně použitým vokálem. Podobně skvělým propojením soulového hlasu, futuristického offbeatu a náladového groove je Is It Love? s nezbytným basovým sólem. Desky s podobně dominantním jedním nástrojem vesměs dopadnou jako neposlouchatelná onanie instrumentálních rozcviček (Squarpusherovo album Solo Electric Bass 1 budiž varováním). Thundercat ale umí napsat písničky, které nepůsobí sebezahleděně a to, že svůj nástroj zvládá přímo fantasticky, nikomu necpe před nos. A navíc drží svoje nápady v rozumné stopáži, která se vesměs zastaví pod čtyřmi minutami. V několika skladbách druhé poloviny alba se k base a syntezátorům přidají živé bicí a éterické Seasons nebo Return To The Journey míří k těžké sci-fi psychedelii, v níž se všechny agresivní prvky beatů rozplývají a zůstává jen zdrogovaná atmosféra změněného stavu vědomí.
Místo světa šosácké jazzové akademie si Thundercat prošel vysokou školou popu – od skoro neuvěřitelných šestnácti let působil jako basák funk-metalových Suicidal Tendencies, hrál s Erykah Badu, Sa-Ra Creative Partners a dokonce i se Snoop Doggem. Jeho dlouhohrající debut je funk zbavený třeštění, boogie oproštěné od porna a jazz mínus stařecká demence – zůstala jen kostra, jakési synth'n'bass, které se vznáší v bezčasí vesmírného prostoru. Zlatý věk apokalypsy je další fantastický zářez na značce Brainfeeder.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.