V barvách chorobných také v Belgii

19. leden 2009

Ve dvou významných belgických galeriích, v Bruselu a Namuru, proběhne od konce ledna do 5. května pokračování úspěšné výstavy V barvách chorobných. České umění přelomu 19. a 20. století budou pořadatelé prezentovat ve dvou vzájemně se doplňujících souborech.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU POZVÁNKU!

Původní výstavní koncept V barvách chorobných: Idea dekadence v českých zemích 1880-1914 se na přelomu let 2006 a 7 setkal se značným úspěchem: pražskou expozici navštívilo víc než 30 000 diváků a rozsáhlá publikace k výstavě byla vyhlášena Nejkrásnější knihou roku 2007 a nominována na cenu Magnesia Litera. O díla inspirovaná myšlenkami dekadence projevili velký zájem belgičtí výstavníci. Pořadatelé, kterými jsou za českou stranu společnost Arbor vitae societas a Památník národního písemnictví, spolu s kurátorem Otto M. Urbanem připravili obsáhlou variantu výstavy pro respektované galerie Hotel de Ville v Bruselu a Musée provincial Félicien Rops v 60 km vzdáleném Namuru. Právě Félicien Rops, jehož díla tvoří základ sbírky v namurském muzeu, byl významnou postavou dekadentního hnutí a jednou z inspirací i pro české umělce své doby. V roce 1994 byly jeho práce představeny i v Praze.

00849538.jpeg

Výstava je rozdělena do čtyř koncepčních celků. Řadou děl v části s názvem Zachmuřený, zhýralý, morózní se prolínají motivy Jidáše, Ahasvera, padlého anděla, poměrně časté jsou zde autoportréty umělců v podobě ukřižovaných. Společnost nechápající a jí nepochopení jedinci se ukrývají do izolace, vědomí bezvýchodnosti pro ně znamená ztrátu a zborcení nadějí.

Druhý výstavní celek nazvaný Démon láska se zaměřuje na hledání životní cesty i vlastní identity prostřednictvím vztahu k druhé osobě. Milostné vztahy ve znamení dekadence ale neústí v naplnění a končí naopak tragicky. Žena je tak zobrazována jako oběť a zároveň i jako původce zničení, vítězící femme fatale.

00849548.jpeg

Třetí část expozice, zasvěcená hledání spirituální útěchy a duchovních jistot, nese název Satanické halucinace. Tragicky zklamáni láskou docházejí umělci k přesvědčení, že úlevu pro zjitřenou duši už nenaleznou ani u boha. Místo něj objevují dekadenti Satana, pána všech démonů, a také halucinogenní drogy.

Logickým vyústěním marného hledání duchovní útěchy je pak čtvrtý, závěrečný celek nazvaný výmluvně Očistec smrti.

U příležitosti tohoto unikátního výstavního projektu byla taky vydána limitovaná třísetkusová edice gramofonové desky Dekadence - In Morbid Colours. Zpěvačka Monika Načeva a výtvarník David Cajthaml zremixovali skladbu Serge Gainsbourgha a Jane Birkin La Décadanse, kterou živě předvedou na vernisážích v obou belgických galeriích.

00849550.jpeg

Pořadatelé očekávají, že výstava, oproti pražské expozici doplněná o některá další díla, bude mít zřejmě dobrou diváckou odezvu i v zahraničí.

Další informace hledejte na stránkách dekadence.info nebo arborvitae.eu.

autor: Robert Candra
Spustit audio