Ve Fallout Shelter jako správce krytu kážete: „Milujte se a množte se!“

25. srpen 2015

Spojením trenažérů sociálního inženýrství SimCity nebo Sims a RPG Fallout vznikl simulátor života uvnitř protiatomového krytu Fallout Shelter. V roli správce komplexu je hlavním úkolem udržovat obyvatelstvo co nejšťastnější, nejpočetnější a s dostatkem surovin pro přežití.

Hra Fallout Shelter pro systémy Android a iOS slouží jako promo k připravovanému čtvrtému pokračování kultovní série postapokalyptických dobrodružství Fallout. Svět po nukleární válce vnímají tvůrci s tradiční nadsázkou, a protože se vývojem s Behaviour Interactive zabývala přímo společnost Bethesda, znalce univerza nepřekvapí cit pro každý detail.

Hráč má coby správce kryt jako na dlani. V bočním průřezu obrovského skalního masivu totiž vidí kompletní síť jednotlivých pater, chodeb i místností s technickým zázemím. Řízením makro- i mikromanagementu se stává malým bohem uprostřed mraveniště. Vedle distribuce vody, jídla nebo elektrické energie je úkolem hýčkat obyvatele, stimulovat jejich potřeby a rozšiřovat populaci. Obyvatelé přichází sami, nebo je lze nalákat do krytu pomocí rádia.

03456735.png

S obyvateli je ve hře vůbec největší legrace. Všichni tělesnými dispozicemi připomínají maskota celé série Fallout – ikonického chlapíka jménem Vault Boy v modrožlutém trikotu. Správce pečuje o jejich vzdělání, případně rozvíjení schopností ve škále S. P. E. C. I. A. L. (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility a Luck) známé ze všech pokračování původní hry. Každý z obyvatel má individuální poměr jednotlivých vlastností a
hodí se na různé činnosti. Například jedinci s výrazným vnímáním (Perception) se hodí víc pro práci v čističce vody, obyvatelé s vysokým charismatem zase platí za „exkluzivní milovníky“ a pomáhají s rychlejším rozrůstáním populace.

Není to ovšem tak jednoduché. Občas se do bunkru náhodně prokope zmutovaný hmyz, někde vypukne požár nebo se přižene skupina plenících nájezdníků. K žádným takovým událostem ale nedochází, když je hra vypnutá. Hráč má tedy plnou kontrolu nad tím, jak naléhavou situaci vyřeší. Jako u jednoho z mála zdarma dostupných titulů pro telefony nebo tablety není hraní podmíněné připojením na internet. Fallout Shelter si tím ale paradoxně říká o víc hráčovy pozornosti. Na jednu stranu je velmi těžké se od simulátoru odtrhnout, přesto ve výsledku neděláte nic jiného než stereotypní přesouvání obyvatel, tříbení jejich schopností a vylepšování technologie.

03456737.png

Hravost, jemné detaily a hromady odkazů na legendární sérii nestačí, aby hra vydržela bavit déle. Na poprvé je okouzlující, ale jakmile pochopíte herní mechanismus, stává se i přes strategickou variabilitu stereotypní. Po několika hodinách, natož dnech soustavného hraní nepřináší nic víc než „kancelářskou práci“ správce budov. Otázkou ale zůstává, zda Bethesda nechystá nějaký překvapivý balíček bonusů. Fallout Shelter totiž vyšel na iOS hned poté, co byl oznámen na veletrhu E3, a není vyloučeno, že šprýmaři z Bethesda Softworks mají v záloze další šokující novinky.

Hodnocení: 75 %
Fallout Shelter (Bethesda Game Studios, Behaviour Interactive / Bethesda Softworks, 2015)

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio