Vzestup a pád slovenského Zlokota

15. duben 2013

Kdo nebo co přesně je ve slovenštině „zlokot“, to tuším jen mlhavě. Každopádně kromě výroční anticeny pro celebrity, která se na Slovensku poprvé předávala před dvěma týdny, se pod tímto jménem skrývá také hudební kvarteto debutující minulý měsíc albem Slowakische Idiot.

Tenhle jakýsi allstar tým bratislavské nezávislé scény tvoří rapper Lyrik známý z projektu Modré hory, kytaristka Stanka Apfelová z indierockových Got Blue Balls a Losos s Mišem z elektropopových Noisecut. K tomu, aby na hudebních cenách Radio_Head Awards, pořádaných veřejnoprávní stanicí Rádio_FM, ovládli kategorii nováček roku, jim stačilo vydat pouhé dvě skladby.

Allstar kapely obvykle dojedou na neúprosný střet ambicí a vkusu jednotlivých členů a v případě Zlokotu to hrozilo o to víc, že se zde potkali zástupci tří markantně odlišných žánrů. V jejich skladbách ale naštěstí rockový tah na bránu, chytré elektronické rytmy i hiphopová hra se slovy táhnou za jede provaz a daří se jim vždycky o fous uniknout těm nejstrašnějším klišé už existujících meta-žánrů vzniklých na jednotlivých stranách trojúhelníku, jako jsou rap-metal či electro-rock. U Zlokota totiž tyto tři žánry našly to, co mají přes všechny estetické rozdíly společné – mladistvou energii, vervu či naštvanost. V podstatě se spolu s nimi vracíme zpátky do idylické poloviny 90. let, kdy všichni fandové alternativy ještě společně poslouchali zároveň Beastie Boys, The Prodigy i Green Day a neřešili žánrové škatulky.

Zlokot je tedy tak trochu projektem třicátníků, kteří se rozhodli vzdát poctu éře, jež je formovala. A z desky tak přímo čiší radost, s níž roubovali své oblíbené žánry. Děláme muziku spolu a baví nás to, jako by bylo motto alba. Z přímočarých punkových válů The Cure a Rýl stříká pot partičky ve zkušebně, Prvojazdec a Môj malý biznis srší nápady, jako kdyby členové kapely i zúčastnění hosté soutěžili, kdo se trumfne bláznivějším zvukovým fórkem. Bohužel ale celkem dost z těchto šílených soutěží klidně mohlo zůstat ve studiu, protože jsou pro posluchače jaksi nepřenosné.

02867646.jpeg

Zhruba od poloviny desky navíc sílí pocit, že jste se najednou ocitl na večírku, kam tak úplně nepatříte, protože nerozumíte internímu kódu party. Instrumentální skladba VJBNC jen na pěti minutách ředí jednoduchý motiv a připadne vám nekonečná, country-electro-rap Plaz je zábavný jen v rovině teorie, a když se do něj přidá ještě pseudooperní zpěv, máte chuť desku předčasně vypnout. Což by vás ostatně zachránilo od poslední skladby Disko, jakési parodie na popsong, v níž figuruje i reálná pophvězda Zdenka Predná, objev slovenské Superstar. Tady patrně vrcholí příběh desky a onen hlavní hrdina Zlokot z titulu kapely se od nesmělých začátků v úvodní skladbě Prvojazdec konečně stává dekadentním králem šoubizu zpívajícím cosi o „bombách vášně“. Může být, ale poslouchat to znovu mě nikdo nepřinutí.

Nejsilnější zbraní Zlokotu je nakonec Lyrik u mikrofonu, chrlící svoje inteligentní postřehy i osobité historky, za kterými je cítit, že tím hlavním hrdinou, trochu podvratným tricksterem a trochu interpretem, který by se chtěl stát hvězdou, je tak trochu on. Každá píseň nabízí jednu kapitolu téhle textové mozaiky – The Cure je bláznivý kaleidoskop vzpomínek na léto kdysi v devadesátkách, HR Krľl vypráví o chlapíkovi, který se prodral do korporátní firmy, jen aby v jejích kancelářích na jeden den uspořádal podvratný karneval, a Albert Arkier zase představí jeho alter ego – pragmatického rappera, jenž si dokáže vypočítat úspěch u posluchačů.

02867644.jpeg

I jemu, stejně jako celému Zlokotu, ale v druhé polovině alba trochu dojde dech a čtyřicetiminutové album Slowakische Idiot tak působí jako sice skvělé, ale vcelku zbytečně natahované EPčko. Jako konceptuální album o vzestupu a pádu talentovaného hudebníka funguje toto album na výbornou, pro posluchače je ale smůla, že hudebně deska tuto trajektorii kopíruje až příliš věrně. Bez Zlokotova pádu bych se prostě klidně obešel.

Zlokot – Slowakische Idiot (Slnko Records, 2013)

autor: Karel Veselý
Spustit audio