Žen u filmu je málo, říká první kameramanka nominovaná na Českého lva
Na Českých lvech se letos stala historicky první nominovanou kameramankou Anna Smoroňová, která přijala pozvání do studia Radia Wave. Ve filmovém průmyslu pořád dominují muži a pro kameramanskou profesi to platí ještě víc, takže Anina nominace je důležitým milníkem. Anna v rozhovoru mluví o pozici žen ve filmu, o své práci, ale také o zkušenostech s obtěžováním a bodyshamingem.
„Mám ráda frázi ‚ve tmě vyjde světlo’, což je i způsob jakým svítím. Většinou vždy zhasnu všechna světla a postupně rozsvěcuji a extrahuji z té scény to, co mě baví,“ popisuje Anna Smoroňová svůj rukopis, kterým si vysloužila hned několik prestižních nominací, včetně té v kategorii nejlepší kamera na letošních Českých lvech za celovečerní film Němá tajemství.
Tato nominace je nejen kariérním úspěchem pro ni samotnou, ale zároveň významným milníkem pro tuzemský filmový průmysl. Stala se totiž historicky první nominovanou kameramankou za celých 31 let existence ceny. „Je úplně nepodstatné, jestli jsem to já, nebo kdokoli jiný. Ale je opravdu načase si v roce 2024 uvědomit, že jsou tady i ženy, které tvoří, točí a jsou součástí filmu,“ říká Smoroňová, která především doufá, že nominace otevře dveře k této profesi dalším ženám.
Podle studie Celluloid Ceiling z roku 2022, která se zaměřovala na 250 nejvýdělečnějších filmů, totiž ve filmovém průmyslu pracuje 24 % žen, z toho jen 7 % kameramanek. Nejvíc žen je zastoupeno v produkci, přičemž jde stále jen o 31 %. V kategorii nejlepší kamera byly na Oscarech nominované celkově jen tři ženy.
„Ve škole jsem měla skvělé a podporující prostředí. Myslela jsem si, že mi svět leží u nohou. Ale když jsem školu dokončila, uvědomila jsem si, jaká je realita, a že to tak vůbec není. Setkala jsem se s bodyshamingem, sexuálním obtěžováním a s dalšími věcmi, se kterými jsem se musela vypořádávat,“ vzpomíná na své začátky u filmu Anna.
Co stojí za žalostně nízkým podílem žen u filmu? A řeší tento nepoměr filmový průmysl efektivně? Poslechněte si nový díl podcastu Vlna.
Související
-
Jaká je pozice žen v českém filmu? Končí u nízkorozpočtových projektů, pomohla by strukturální změna
Debata o genderové rovnosti odstartovala v roce 2017 s kampaní #MeToo v americkém filmovém průmyslu. Od té doby se rozšířila napříč obory i zeměmi a dorazila i do Česka.
-
Tvůrce je jako džbán. S Dariou Kascheevou o filmu Electra a o tom, jak se o sebe při tvorbě starat
„Je důležité se na věci v procesu tvorby dívat pozitivně. Problémy vznikají vždycky. Důležité je o těch problémech komunikovat tady a teď,“ říká režisérka Daria Kascheeva.
-
Víc se dozvíte, když působíte nevzdělaně, prozrazuje autorka dokumentu Blix Not Bombs
Greta Stocklassa v snímku Blix not bombs představuje ex-diplomata Hanse Blixe, který měl před 17 lety prověřit, jestli režim Saddáma Husajna v Iráku vlastní jaderné zbraně.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.