Bourání s Ivo Andrlem

4. březen 2015
02765667.jpeg

Hostem 125. dílu Bourání byl Ivo Andrle. Povídali jsme si o jeho cestě z VŠE k filmu a o všem, co s tím souvisí.

Pochopitelně ale došlo i na architekturu, tedy na architektonické úpravy kina Světozor (podle projektu Marcely Steinbachové), předsálí a bar kina Aero (A1 architects) a interiéru Bio Oko. Věnovali jsme se rovněž projektu pod názvem Cinema Royal. Mluvili jsme i o zkušenostech s loňskými projekcemi filmu Urbanized.

Ivo Andrle (kina Aero, OKO a Světozor)
1/ Kino Aero (www.kinoaero.cz)
prosinec 1997 – Pavel Rajčan a Petr Vítek zakládají občanské sdružení Společnost pro podporu a rozvoj kina AERO (zkráceně Pro-AERO, o.s.) a začínají novou éru žižkovského kina AERO. Kino je v majetku městské části Praha 3 a Pro-AERO má uzavřenu nájemní smlouvu. S rostoucím úspěchem kina do něj postupně nastupují také pánové Ivo Andrle, Petr Jirásek a Jiří Šebesta.

2/ Kino Světozor (www.kinosvetozor.cz)
2004 – Pro-AERO je osloveno majiteli firmy Union Film, s.r.o., které se již nedaří s nástupem multiplexů ziskově provozovat kino Světozor v blízkosti Václavského náměstí. Rajčan, Vítek, Andrle, Šebesta a Jirásek kupují firmu Union Film, s.r.o., která si pronajímá od soukromého majitele kino Světozor a zahajují jeho rekonstrukci a provoz. Postupně zde ožívá nejen dvousálové kino, ale Světozor se stává i domovem Terryho ponožek, obchodu s filmovými plakáty, dvd a dalším filmovým artiklem, dnes mediálně hodně známé především díky výstavám filmových plakátů. V roce 2010 se tyto neziskové výstavní aktivity přesouvají pod nově založené o.s. Pro-Plakát, obchod jako takový zůstává pod Union Film, s.r.o.

3/ distribuční společnost Aerofilms (www.aerofilms.cz)
2006 – zkušenosti nabyté provozováním kin a práci pro Asociaci Českých Filmových Klubů se pánové z Union Film rozhodují zúročit ve vlastní distribuční firmě. Po dohodě s americkým investorem Johnem Caulkinsem zakládají Aerofilms, s.r.o., kde je 30 procentní podíl v držení pánů Jiráska a Andrleho (každý po 15ti procentech), zbytek si ponechává americký investor (který následně přepisuje část svého podílu na slečnu Sekyrovou, a to z důvodu umožnění čerpání evropských dotací). Společnost Aerofilms je kromě distribuce artových filmů aktivní také na poli distribuce tzv. „alternativního obsahu“ a je mj. držitelem licence na přenosy představení z Metropolitní opery v New Yorku nebo Královského divadla v Londýně.

4/ Bio Oko (www.biooko.net)
2009 – městská část Praha 7 oslovuje Union Film, zda by nebyli ochotni převzít provozování Bia OKO, neboť vítěz dříve uspořádané soutěže se po roce a půl provozování kina potácel ve ztrátě. Vzniká občanské sdružení Pro-OKO a Bio OKO zahajuje novou úspěšnou éru.

5 / Pro-Digi (www.digitalnikino.cz)
2009 – je zjevné, že budoucnost filmové distribuce je v digitalizaci. Protože povědomí českých kin o tom, co to znamená, je velmi nízké, zakládáme pod názvem Pro-Digi informační centrum o digitalizaci kin (občanské sdružení). Jeho předsedou je Vítek. I díky této aktivitě je Vítek v r. 2012 zvolen do čela Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie.

Další články autora