Čelisti: Hlubinné pumy, unášení ruských prezidentů a kouření bezsemenných rostlin

z filmu Dívka
z filmu Dívka

„Já mám úchylku na ponorky, jak to má ponorky, tak tomu filmu dám minimálně tři hvězdičky,“ říká Vítek o filmu Útok z hlubin. Jaderné ponorky, tiše lovící ponorky, chlapi s bouchačkami zachraňující ruského prezidenta, kterého unesl jeho vlastní ministr obrany, aby rozpoutal třetí světovou válku. „Já bych tomu věřil,“ říká Tonda. Nejen věrohodnost podobných příběhů o zákulisí světové politiky spolu oba s Alešem proberou v pořadu Čelisti.

„Rusové chvilku mluví rusky, pak ruskou angličtinou a pak plynulou angličtinou. Je to film jako ty, které vídáme na TV Barrandov ve středu večer po různých pořadech Jaromíra Soukupa,“ pokračuje v hanění filmu Vítek Schmarc. Film má oproti takovým snímkům výrazně horší efekty a obsazení. Záhadnou náhodou se do filmu podařilo přemluvit Garyho Oldmana, Vítek je nicméně přesvědčen, že Oldman celou situaci nepovažoval za natáčení, ale pouze za zkoušku kostýmů, kde se objevil, natočili ho a pak zase odešel. Gerard Butler předvádí sebeparodický macho výkon, začíná s lukem na lovu a končí v ponorce, což nikoho z moderátorů nepřekvapuje. „Ještě koukám, že tam hraje Michael Nyqvist,“ všímá si pozorně Aleš. „Nyqvistovi ruští záporáci se stávají trademarkem, měl by asi zvážit ruské občanství,“ hodnotí Nyqvistovu tentokrát překvapivě nezápornou ruskou postavu Vítek.

Od filmu s ponorkami se Tonda dostává k LGBTQ filmu Dívka. Film je příběhem patnáctileté transsexuální baletky, která prodělává hormonální a operativní změnu z chlapce v dívku. Režisér Lukas Dhont natočil snímek o hrdince, která je v rámci společnosti přijímána a podporována, ale vyrovnává se s psychickými potížemi. „Je to plné záběrů, kdy se dívka prohlíží, hrozná spousta záběrů tancování a úrazů nohou,“ vysvětluje Tonda. Film je nicméně problematický směrem k transgender komunitě, která jej ústy významných postav odmítá. Zdá se jim, že snímek příliš redukuje problémy změny pohlaví na tělesnost a opomíjí subtilní psychické problémy. „Jako by lidé řešili jen to, jestli mají nebo nemají pindíka. Zdá se, jako by Dhont komunikoval spíš s festivalovým publikem než s komunitou, kterou se snažil podpořit,“ říká Vítek. Aleš pak ale doplňuje, že jde po dlouhé době o film, který řeší spíš vnitřní problémy konkrétního člověka než vnější problémy přicházející od společnosti. Film je modelován spíš do Cannes než na LGBTQ filmové festivaly.

Soundtrack novinky bratří Coenů The Ballad of Buster Scruggs zhodnotili jako vhodný do neklidné doby. „To je hnus, přátelé,“ uzavřel country soundtrackovou píseň When a cowboy trades his spurs for wings od Willieho Watsona & Tima Blakea Nelsona Aleš. Film měl být původně seriál, což nikdy netvrdili Coeni, ale Netflix. Všichni tři se shodují na tom, že je dobře, že se jím nestal. Scénáře prý vznikaly v rozmezí dvaceti let a Coeni si je psali doma do šuplíku, jde o jakési črty. Chybí tomu zvrat i pointy. Podobná témata jako z předchozích Coenových filmů najdeme i zde, šest různých příběhů ale připomíná to, že to bratři dělali dříve mnohem lépe.

Co dalšího je s filmem špatně a co je naopak dobře se čtvrtou sérií Narcos, si poslechněte v pořadu Čelisti.