Čelisti: Když Stalin tančil Foxtrot na věčnosti

12. duben 2018
Z filmu Foxtrot

Řízná politická satira, výstřední izraelské drama o ztrátě a službě v armádě i tvrdý Souboj pohlaví zaměstnal nové vydání filmově kritického magazínu, kde jedno pohlaví trvale převládá. Děkujeme za četná upozornění, už jsme si všimli.

Dan Řehák se opět projevil jako vytrvalý proponent genderových proměn. Tentokrát si vyšlápl na slavný tenisový souboj mezi Billy Jean King a sexistickým vepříkem Bobby Riggsem, kterého opatřil poněkud enigmatickým označením „tenisák“. Přebarvená a tezovitá dobovka Souboj pohlaví vede k tomu, že obě pohlaví jsou v ní spíše svraštělá než vitální.

Podobný problém jistě trápil i členy Stalinova nejbližšího okolí, které se po jeho smrti utkalo o moc. Armando Iannucci na motivy skutečného příběhu natočil bryskní satiru plnou podrazů, úlisnosti, cynismu i drsných výjevů. Ztratili jsme Stalina sice vypadá spíš jako televizní film, ale to na kvalitách scénáři a hercům zásadně neubírá.

Nejambicióznější hlaveň spouští jako poslední. Samuel Maoz navazuje na svůj pozoruhodný debut Libanon, ale tentokrát opouští kokpit tanku. Stále se ale věnuje vině, truchlení a válečným traumatům. Na rozdíl od prvotiny mu ale občas v soukolí skřípe až přehnaná chtěnost a nucenost dramatického oblouku. I tak se jeho Foxtrot řadí mezi pozoruhodné artovky.

Co bude příště? To ví jen Hašem.

  • Film
  • Rozhovor