Čelisti: Vodní panter a černá tvář hmyzu

Z filmu Hmyz
Z filmu Hmyz
0:00
/
0:00

Zatímco se Aleš s Vítkem cpou currywursty na berlínském filmovém festivale, nesnadná role hmyzích lidí okusujících filmové svitky zbyla na chrobáka Daniela Řeháka a brouka tesaříka aka Antonína Tesaře. A hned se spolu vypravili na pantery.

Po tradičně zmatené, polopravdivé, kvazi-poutavé a nadměrně dlouhé náloži filmových novinek, která opět nepřináší nic jiného, než co se dávno dočtete na internetu, snad vyjma groteskních přeřeknutí a nezáměrných lží, se Daniel s Antonínem konečně pustili do rozboru nového českého imaginativního snímku Hmyz.

Jan Švankmajer natočil film, o němž se lépe mluví, než se na něj dívá. Snové dílo inspirované hrou bratří Čapků Ze života hmyzu sice nese prvky tradičních metod kdysi geniálního tvůrce a jeho nezaměnitelného výtvarného stylu, ten je však retardován neustálým dovysvětlováním záměrů z úst samotného tvůrce, i pouze zčásti obhájenou metodou několikerého rámování celého filmu. Sledujeme surrealistický film o nácviku ochotnického divadla partou herců na hraně snu a reality, narušovaný zcizujícími záběry z natáčení filmu samého. Tak sice spatříme režiséra režírujícího herce hrajícího režiséra režírujícího herce, ale spíše než nové paralely ve sdělení a vrstevnatý filmový zážitek tak vzniká nesoudržný film otravný jak hmyz.

Black Panther je první Avenger, který sní s otevřenýma očima

Z filmu Black Panther

Nový přírůstek do týmu Avengers přináší dosud nejpolitičtější marvelovku, která duní v rytmu afrofuturismu.

Vykoupením z marnosti se pak nezdá ani fantastický snímek režiséra Guillerma del Tora nominovaný na třináct Oscarů – Tvář vody. Hra s žánry a tématy na pozadí dobové pohádky o lásce němé dívky k vodnímu monstru v utajené vojenské základně během studené války kombinuje Amélii z Montmartru s Hellboyem. I takový efekt může zaujmout, pokud vás netrápí jeho naivita a kašírovanost.

Ještě že se komiksový gigant Marvel pokusil opustit komfortní zónu zábavy pro všechny a se snímkem Černý panter adresovat jiné publikum. Přitažlivost a jednoduchost mainstreamové zábavy se spoustou efektů a akce tu sice nechybí, ale je podepřena pomalejším vyprávěním s vážnějšími tématy, než je zničení devatera dimenzí a příchod temných elfů. Osud černého kontinentu i jeho dětí zaujal oba kritiky stejně mocně jako perfektní výtvarná práce s afrofuturismem. Černý panter je superhrdinský snímek, ke kterému sice bude mít celá řada diváků výhrady, ale jenž byl zároveň velmi potřeba.

A příště živě z Berlína.