Čelisti: Zloději v kraji duchů, strachu a hrůzy

10. říjen 2018
Z filmu Zloději Hirokazu Koreedy

Teror na Aljašce, vraždění teenagerů a teenagerek, vzorný vzdor norské společnosti proti teroru a silné japonské drama se potkávají v duchovním kotli aktuálních Čelistí.

Nad novými horory panuje lehčí rozčarování. Jeremy Saulnier se po famózním Green Roomu nechal sežrat vlky vlastních ambicí v mindfuckovém aljašském mysteriózním thrilleru/hororu Hold the Dark. A neméně vyhlášený žánrový autor Pascale Laugier znovu nabrousil svoje exploatační ostří v novince Ghostland, která ale diváka spíš jen rozpačitě pižlá.

Netflix vytasil těžký kalibr, i když tahle metafora je v případě dramatizace činu Anderse Breivika dost nemístná. Dosavadní filmové pokusy streamovacího giganta nedopadly, ale tráva je prý vždy zelenější na druhé straně. Pro novinku Paula Greengrasse July 22 to nicméně tolik neplatí. Dlouhá, košatá, nepříjemná a místy předvídatelná i zjednodušující analýza nedávných událostí v porovnání s režisérovými vrcholy kulhá.

A na závěr japonské křupavé sousto. Hirokazu Koreeda drží strojové tempo co rok – to film a zatím nehodlá podlehnout smrti z přepracování. Zloději mu opět sedli. Klasická rodinně/nerodinná tematika, sociálně kritický podtext a emocionální síla zdobí drama, které si v Cannes ukradlo zaslouženě Zlatou palmu.

Když se kácí palmy, létají třísky. Ale vám ani tříska neuteče, když si poslechnete nové Čelisti celé.