Czeching vyslal do světa duo Himalayan Dalai Lama

03713361.jpeg
03713361.jpeg
O vybudování české hudební exportní kanceláře se mluví už delší dobu. I přesto, že se tato instituce u nás teprve formuje, daří se už teď po malých krocích objevovat česká jména i pro zahraniční trh. Projekt Českého rozhlasu Czeching podává pomocnou ruku ambiciózním umělcům a snaží se ukázat, že i u nás jsou šikovní muzikanti, kteří chtějí víc než být chváleni lokálními médii a jezdit turné po českých klubech.

Nejen hudební byznys se řídí pravidlem, že štěstí přeje připraveným. Nestačí jen talent, kreativita, originalita nebo přehled o aktuálních trendech. V první řadě by si kapely měly položit klíčovou otázku – jak moc to chci? Bez motivace a sebevědomí ani nemá cenu koukat přes plot do zahraničí. Na tomto bodu se shodli všichni diskutéři, kteří před Czeching Showcasem vedli debatu o tom, co je nutné splnit na cestě za mezinárodním úspěchem.

03713391.jpeg

Podle Jiřího Moravčíka, hudebního publicisty a jednoho z organizátorů Colours of Ostrava a Czech Music Crossroads, se česká hudební scéna potýká zejména s absencí schopných manažerů, kteří by dokázali své koně nejen zviditelnit, ale také jim poradit s oblékáním nebo chováním na pódiu. „Když tohle všechno zabalíme do balíčku a slepíme dohromady s tím, co kapela umí, existuje šance, že může v zahraničí zaujmout. Bez toho to absolutně nejde.“ Tím ale tvrdá dřina nekončí: „Pak je ještě hromada práce pro manažera, který pracuje v zahraničí, kde navazuje kontakty, aby se pak mohl pro kapelu vrátit a pustit ji ven. Je to nesmírně složité, ze sta kapel se to povede třeba dvěma, ale jsem přesvědčen, že bez takovýchto šikovných lidí nemůže česká hudba v zahraničí prorazit.“

O své zkušenosti se v debatě podělilo i duo VR/Nobody, které loni porotci poslali na mezinárodní showcaseový festival Eurosonic Noorderslag. Ti jsou případem kapely, která dbá na své vystupování, pracuje s vlastními vizuály a zároveň si kolem své hudby postavila kvalitní PR. „Ty (MaryC) si nám zavolala, že jsme vyhráli a že máme měsíc na to složit EP. To byla pro nás výzva i zábava. Jednak jsme takhle pod tlakem hudbu nikdy nedělali, jednak jsme odjeli do lesa a během pěti dní jsme to celé složili, nahráli dema a měli to přichystané,“ vzpomínají VR/Nobody na nahrávání EP, které za vítězství v Czechingu dostali.

03713328.jpeg

Pak už se dění přesunulo do garáží Českého rozhlasu, kde následoval samotný koncert projektů nominovaných do Czechingu (February, Orient, Mayem, Himalayan Dalai Lama, Ba:zel a Zabelov Group). Mezi jednotlivými bloky jsme také stihli pokřtít časopis Wavemoon, který je společným dítětem Radia Wave a hudebního magazínu Full Moon.

03713315.jpeg

Na fotogalerii z akce se podívejte tady.

Nervozita přítomných rostla a s menším zpožděním došlo i na jeden ze dvou vrcholů akce. Jak to celé dopadlo, se návštěvníci czechingového večera dozvěděli přímo od patronky a koordinátorky projektu Mary C. Stejně jako loni se i letos mohlo radovat elektronické duo, tentokrát brněnští Himalayan Dalai Lama. Ti mají celkem jasno v tom, jak pomoci exportu české hudby: „Je potřeba se trošku sejít dohromady a pomáhat si. Ne přes společné koncerty, ale komunikovat a snažit se prodat do zahraničí a promotérům.“ V hlasování posluchačů pak zvítězila česko-polská dvojice Ba:zel.

A kdo ví, možná se jedné z českých kapel podaří velký krok na mezinárodní scénu, který se povedl i hvězdě úterního večera – íránsko-nizozemské zpěvačce Sevdalize. Její hypnotické vystoupení budiž názorným příkladem toho, jak lze ohromit publikum daleko od domova. Jen dostat šanci a umět ji zúročit.

03713304.jpeg