dDamage: ničivá vlna francouzského elektra
Blížící se páté narozeniny Radia Wave proběhnou ve velkém stylu 15. ledna 2011 v pražské MeetFactory. Jelikož speciální důraz byl kladen na hudební dramaturgii večera, asi nepřekvapí, že headlinerem této akce bude ve své kategorii významná zahraniční kapela. Volba padla na francouzskou dvojici dDamage.
Důvody, proč budou dDamage kralovat zmíněnému večírku, jsou dva: vedle dobré hudby tu pochopitelně zafungovala i sympaticky povědomá jména obou muzikantů – pařížské duo dDamage totiž tvoří bratrský tandem Jean-Baptiste a Frederic Hanakovi. Tihle frenetičtí elektronici se slabostí pro písmeno „d“ (viz jejich sólové projekty dDash a rudDe) se na evropské scéně pohybují už zhruba deset let. Za tu dobu bratři vyzkoušeli leccos: jejich styl po celou dobu charakterizovala absolutní všežravost a horečnatý zápal.
Chuť objevovat se u nich mísí s potřebou kreativně se postavit k aktuálním trendům. Reverbreak This Beat Down (2000) byl jejich testament abstraktního hiphopu, v době, kdy tento žánr měl ještě nějakou relevanci. Jejich manický pohyb na pomezí elektra, hip hopu a hlučného breakbeatu začal s deskou Harsh Reality of Daily Life (2001), která vedle jednoho z nejodpornějších přebalů v historii disponuje i nečekanými industriálními pasážemi. Následující split album Missing the Link bylo tak trochu komentářem předchozí nahrávky a především sonickou bitvou mezi bratry v trikolóře a japonským producentem Kowatabou.
Rok 2004 znamenal pro dDamage dosavadní vrchol: jejich ztřeštěné album Radio Ape vyšlo na prestižní značce Planet Mu a sklidilo solidní ohlas. Dvojice tady vtipně zkřížila vlivy hiphopové i rockové tradice, zahustila je nekonečnými distorzemi a výsledkem byl ujetý mix špinavého digitálního noisu a chytlavého analogového funku.
Svůj epileptický styl dDamage dále vybrušovali na EP Ink 808 a albu Shimmy Shimmy Blade (2006), na němž se sešla svita hiphopových výtržníků historie i současnosti (Bigg Jus z Company Flow, Dose One nebo MF Doom). Breaky, sirény, glitch-hop, hudební pyrománie: deska, která se dočkala i ryze instrumentální verze, jako by chtěla co nejpřesněji kopírovat excentrickou atmosféru, kterou dDamage dokážou vytvořit na koncertech.
Předloni se pařížská bratrská jednotka svým mile nazvaným opusem 100% HATE přiblížila o poznání přístupnějším vodám. Ani čitelnější produkce a striktně taneční rytmy ale nezbavily jejich adrenalinovou hudbu tenze. Březnové EP The Truth se mohlo vykázat několika hardcorovými remixovými průstřely z dílny Kid 606 nebo Magnum 38, ale hlavně bylo předzvěstí letošního nového alba Aeroplane. Na něm si ve čtrnácti skladbách chlapci opět zadováděli s pestrou směsicí hostů – Jonem Spencerem počínaje a Bomb The Bass konče. Tvrdší IDM (Inteligent Dance Music) se tu znovu kloubí s digitálně pochroumaným hiphopem a hrubozrnnými elektrem.
Není pochyb o tom, že Jean-Baptiste a Frederic Hanakovi udělají v lednu vše proto, aby odpálili MeetFactory do vesmíru: nečekejte žádnou Hanáckou kyselku, tohle bude přívalová vlna zvuku, která vás položí na lopatky.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.