Designblok: Vágní komerce i jedinečnost

11. říjen 2013

Patnáctý ročník Designbloku balancuje mezi komerční lidovostí a výjimečným designem. Na Nákladovém nádraží se kvalitní česká tvorba ztrácí mezi reklamními prezentacemi velkých nadnárodních značek, které cílí na širokou veřejnost. Méně se za výjimečným domácím designem nachodíte a víc ho uvidíte v Kafkově domě. A vůbec největší koncentrace užité krásy výjimečných domácích i zahraničních designérů je v Colloredo-Mansfeldském paláci.

Superstudio, Nákladové nádraží
Holandské pivo se nabízí v plechovce ve tvaru lahve, rodiny s dětmi se fotí v kulisách známé značky vodky a školní exkurze zabíjí čas v obchodě – pardon, instalaci – s nejnovějšími mobily. Velké komerční značky na přehlídku jako Designblok jednoznačně patří. Je ale škoda, že většina jejich instalací v tzv. Superstudiu žádný zvláštní průlom na poli designu nepřináší.

K zajímavým momentům Superstudia na Nákladovém nádraží Žižkov patří projekt Stojím si za ním, který představuje dvojice designér – řemeslník a poukazuje na zásadní propojení kvalitního designu a řemesla. Potěší také instalace nafukovacích hraček Fatra a hravá jednoduchost osvětlení Brokis, nábytku ULČ a JITONA. V přistavených vagonech nepřehlédněte obsahem i formou zajímavou prezentaci Czechdesignu a Electroluxu.

Jednou z výjimečných instalací, kterou stojí za to najít (přestože je dobře schovaná), je výstava Ikony. Nenechte se zmást hlavním vchodem, vstupte ještě před ním po straně do nenápadných dveří a sejděte tři patra dolů. V podzemní industriální katedrále najdete citlivě nainstalovaný výběr ikonických kousků, které podle kurátorů Designbloku znamenají vrcholy českého porevolučního užitého umění.

02984876.jpeg

Dalším zajímavým bodem na Nákladovém nádraží jsou prezentace designérských škol. Zastoupení je poměrně široké, ale chybí zlínská UTB, která by úrovní svých prací patřila k nejlepším. Bezkonkurenčně největší prostor má jako obvykle pražská UMPRUM, která je studenty i pedagogy zastoupená ve velké koncentraci.

Openstudio, Kafkův dům
V podkroví Kafkova domu šplouchá temná laguna. Na cestu po prkenných chodníčcích svítí odlesky světel z hladiny a ze šperků Zorya. Jedna z nejlepších instalací letošního ročníku Designbloku patří dvojici Vacek a Pošta, která má díky dlouhodobě výjimečné práci v Česku zcela výsadní postavení. Dobrou úroveň má i výstava Talent Cards, která uvádí zajímavé studentské práce. A za zmínku jednoznačně stojí i instalace návrhářek Moniky Krobové a Jindry Jansové nebo šperkařek Janji Prokič a Evy Růžičkové.

02984878.jpeg

K top instalacím (nejen) Openstudia patří Oáza Kláry Šumové a Dirka Wrighta, která přináší moderní interiérový design s dotekem poetismu. Denní lehátko, paraván a interiérová socha evokují odpolední siestu v tropech a Nezvalův verš „Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu“. Autoři odkazují na inspiraci 20. lety, kdy byly sochy přirozenou součástí interiérového designu. Pracovali s javorovým dřevem, eloxovaným hliníkem, mramorem, textilem a textilní tiskem.

Art House, Colloredo-Mansfeldský palác
Tenhle prostor stojí za návštěvu komplet, kvůli interiéru i instalacím. V barokní nádheře Colloredo-Mansfeldského paláce je opravdu vysoká koncentrace užité krásy s přesahy do umění. Excelentní práci s konceptem a jeho umístěním a prezentací v prostoru předvádí Eva Eisler, vedoucí ateliéru K.O.V. na UMPRUM. V instalaci In the mood míchá šperky, objekty, projekce a obrazy. Vše skvěle rámují a podtrhují nepravidelně odkryté původní fresky na stěnách.

Obětování ikonického křiváku Saint-Laurent na naleštěném oltáři módy připravili pro prezentaci butiku Simple fotograf Jan Grombiřík a Matouš Tichý. Sympaticky kontroverzní instalace otevírá téma přístupu módního průmyslu k oděvům subkultur. Atmosféru umocňuje hudba od Oozlum, která evokuje bouřlivou atmosféru Paříže konce 50. let. Právě v roce 1960 byly kožené bundy, černé roláky a vysoké boty rebelských beatniků poprvé vtaženy do světa vysoké francouzské módy v kolekci Yvese Saint-Laurenta pro Dior. Silný vícesmyslový zážitek zprostředkuje i mystická instalace imaginárního světa Uchronie od francouzské designérky Matali Crasset. Okouzlující přívětivý humor v příběhu i estetice ukazuje Vika Mitrichenko. Kolekce The Trophy Cups je věnovaná otci, olympijskému vítězi v plavání a trenérovi, který nemohl v Sovětském svazu uplatnit svůj talent. Nechybí také kvalitní české stálice jako Qubus, Olgoj Chorchoj, Brokis a další.

02984880.jpeg

Fashion Week Designbloku
Módní část Designbloku běží od středy do neděle na mole v kostele sv. Šimona a Judy. Úroveň tento podzim už třetího podzimního (letošního) pražského fashion weeku v řadě je dobrá. Přestože je složený převážně z domácích značek, až na výjimky (Klára Nademlýnská, Dreft Fashion Week) se neopakují se kolekce, které byly k vidění na předchozích dvou konkurenčních událostech. Co se týče hustoty přehlídek, drží Fashion Week Designbloku druhé místo. Ve srovnání s programově nejnabitějším Prague Fashion Weekendem nabízí zhruba poloviční počet prezentací na mole. Delší čekání se ale téměř vždy vyplatí, díky dobré úrovni zastoupených značek a jejich prezentací. Radio Wave patří díky pořadu Modeschau k vybraným médiím, která mají svůj hlas v porotě šéfredaktorů Designbloku. A je fajn, že rozhodování o nejlepších přehlídkách nebude kvůli jejich vyrovnané kvalitě jednoduché.

Spustit audio