Filmasia 2010: žánrové tváře asijské kinematografie

2. prosinec 2010

Šestý ročník festivalu asijských filmů Filmasia se uskuteční 3. - 5. prosince v pražském kině Aero. Program obsahuje několik výjimečných titulů, které u nás navíc poběží poprvé.

Po pěti ročnících, jež představovaly jednotlivé národní kinematografie, se letošní Filmasie zaměřuje na výběr toho nejlepšího z aktuální tvorby celého regionu: promítat se budou filmy z Číny, Hongkongu, Koreje i Japonska. Třídenní asijská filmová party, která se bude konat v pražském klubovém kině Aero, ovšem tentokrát dostala i nový dramaturgický koncept: na letošním ročníku své postavení posílily žánrové filmy, i proto, že patří k tomu nejlepšímu z tamní současné produkce.

Na letošní výběr je radost pohledět: Andrew Lau a jeho hvězdně obsazený blockbuster Návrat Chen Zhena přenese diváky do fantaskně stylizované doby prvních desetiletí minulého století. Spektakulární akční choreografie a přední hongkongské bojové hvězdy současnosti skýtají spolu s komiksově pojatým vyprávěním dech beroucí podívanou. Hyperproduktivní král bizarností Takashi Miike proslul coby tvůrce, který dokáže žánrovým filmům vetknout stylovou nevázanost a nápadité naplňování schémat. Jeho pompézní remake samurajského filmu 13 zabijáků se dle očekávání soustředí na efektní aktualizaci klasického stylu.

02196013.jpeg

POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Rozhovor o festivalu Filmasia z Odpolední session

Vypíchnout si zaslouží i nový snímek Viděl jsem ďábla korejského autora vytříbených žánrových snímků Kim Ji-woona. Po mandžuském westernu Hodný zlý a divný přichází na řadu jeho osobité a kontroverzní uchopení filmů o masových vrazích. Premisu o zastánci práva, který se tváří v tvář brutální vraždě své přítelkyně stává zaslepeným mstitelem, rozvádí Kim Je Woon do podoby divokého a drsného thrilleru prodchnutého groteskním násilím. Ponjo z útesu nad mořem, nejnovější autorský projekt světově uznávaného animátora Hayaa Miyazakiho, před zraky diváků rozehrává okouzlující gejzír fantazie. V době, kdy se západní animované snímky utápí v umělosti počítačové animace 3D objektů dokládá tradiční značka Studia Ghibli, že ve správných rukou získává „plochá" animace rozměr, který v euroamerických taškařicích chybí.

Mým osobním tipem na závěr budiž snímek Tvář jednoho z nejvýznamnějších asijských tvůrců posledních dvou dekád, tchajwanského mistra obrazů civilizačního odcizení Tsai Ming-lianga. Jeho zatím poslední titul vznikl v rámci iniciativy pařížského Louvru, která měla za cíl přilákat význačné režiséry, aby v prostorách slovutného muzea realizovali své vize. Tchajwanský režisér vytvořil symbolistní opus pojednávající o filmaři, který má v Louvru zrealizovat operu Salome. Geniálně nasnímaný film divákovi předkládá sled smyslových podnětů a vizuálních aluzí, jimiž autor vyznává lásku kinematografii a především její francouzské tradici.

02196025.jpeg

V programu aktuálního ročníku sice trochu chybí např. poslední film Takešiho Kitana, premiérovaný v canneské soutěži, ale to je jen drobná vada na kráse letošní znamenitě postavené Filmasie. Jedna tvář tentokrát nezůstane suchá.

Spustit audio