FLASHBACK: Notorious B.I.G. před 20 lety zarapoval svou labutí píseň
Pokud jde o hudební výročí, letošní březen je měsícem Christophera Wallace, nejvýraznějšího představitele tzv. east coast rapu 90. let. Začátkem března uplynulo dvacet let od chvíle, kdy Notorious B.I.G. schytal na semaforech čtyři kulky a krátce poté zemřel. Stalo se tak skoro dva týdny předtím, než mělo vyjít jeho druhé album se symbolickým názvem Life After Death.
Život Notoriouse B.I.G. v mnohém naplňuje to, co je již dnes mnohými pokládáno za rapové klišé. Obtloustlý jedničkář vyrůstá bez otce a s nástupem puberty začíná prodávat drogy v ulicích Brooklynu. Malý Biggie Smalls, jak zněl jeho první rapový pseudonym, se rychle učí pravidlům „streetu“, vydělává první stovky dolarů a zároveň se žene do velkého průšvihu. Brzy spadne klec. Když na konci roku 1991 opouští věznici, v níž si odseděl devět měsíců za dealování cracku, je už nejen otcem několikaměsíční dcery T’yanny, ale i vyzrálým raperem, který za mřížemi nelenil a rozvíjel svůj dřímající talent.
Producent Sean Combs, známější tehdy jako Puff Diddy, dobře vycítil, že východnímu pobřeží chybí velká hvězda, která by mohla konkurovat kalifornskému gangsta „dream teamu“ v čele s Dr. Dre, Ice Cubem nebo Biggieho kamarádem a později úhlavním nepřítelem Tupacem Shakurem.
Nechvalně známá válka mezi west coast a east coast rapery započala už v roce 1994, kdy Tupac přežil střelbu v newyorském Quad Studiu a z pokusu o vraždu obvinil právě Biggieho. Naplno však konflikt vypukl v létě 1995 během udílení hudebních cen časopisu Source. Suge Knight, přední producent losangeleského labelu Death Row, tehdy z pódia vzkázal všem interpretům, že pokud baží po slávě a chtějí nahrát desku, ať se nebojí přijít za ním. Neklidná atmosféra ještě eskalovala, když na pódium vystoupil Snoop Dogg a zkritizoval publikum za to, že neprokazuje respekt vítězům cen ze západního pobřeží.
Éra beefu mezi východním a západním pobřežím byla nejslavnějším a nejsmutnějším obdobím historie hip hopu, skončila zbytečnou smrtí dvou pravděpodobně nejtalentovanějších rapperů, kteří kdy žili (Kendrick Lamar mává s bronzovou medailí). Ani dnes by se nemělo zapomínat na to, že původně neškodné škádlení nabobtnalo do tragických rozměrů vinou senzacechtivých médií, která s radostí přilévala olej do ohně. (Vražda obou umělců je hlavním tématem seriálu Unsolved: The Murders of Biggie and Tupac, který se právě začal natáčet.)
Nebyla to přirozeně jen Wallaceova smrt, co z něj udělalo kult. Tupac sice začal později tvrdit, že to byl on, kdo ho všemu naučil, mezi oběma muži byl ale zásadní rozdíl. Biggie možná nikdy nebyl revolucionářem, zato měl nesporně větší cit na hity. A většinu z nich, jako Hypnotize, Mo Money Mo Problems nebo Fucking You Tonight, najdeme na podmanivém dvojalbu Life After Death. Na něm Notorious B.I.G. společně s týmem producentů zašel o krok dál k posluchačské přijatelnosti než na předchozím Ready to Die.
Étos „thug life“ zůstal stejně intenzivní jako na debutu, ale až Biggieho meditace nad životem, smrtí a nesmrtelností z Life After Death stvořila výbušný koktejl. Fatalitu desky nejvíc podtrhuje mrazivá a srdcervoucí skladba Sky’s the Limit, v jejímž intru se objevila i Biggieho matka. „Už nejsi malý kluk, ale pořád jsi moje dítě. Bojím se o tebe, pořád,“ promlouvá ke svému synovi, aniž by ještě mohla tušit, že patnáct dní před vydáním nové desky vykrvácí na semaforech v Los Angeles.
Ačkoli byl gangsta rap platformou vhodnou pro konkurenční boj mezi labely, sám o sobě by těžko stačil na to, aby rapeři pravidelně atakovali přední příčky hitparád a prodali miliony desek. A Biggie se nikdy netajil tím, že chce být číslo jedna, i co se prodejnosti týče. Bylo tedy nasnadě naroubovat maskulinní egoistické texty na beaty s větším rádiovým potenciálem.
Vokál žádného mužského rapera snad nikdy nezapadal do R&B beatů tak hladce jako ten Biggieho na Life After Death. Svým nenapodobitelným hlasem zdokonalil novou popovou estetiku, na kterou slyšeli posluchači tvrdého rapu i milovníci sladkých lovesongů: z Biggieho textů byl cítit smrad pouličních bojů a krve jeho parťáků, zatímco zvukově měly hitovky na Life After Death charakter hitparádových oplodňováků.
„Dokud tě někdo nezabije / jseš jenom nula,“ zpívá Notorious B.I.G. v závěrečné písni You’re Nobody (Until Someone Kills You). Mělo jít o popíchnutí Tupaca, nebo o sžíravou sebeironii? Dost možná ani o jedno. Biggieho krátká kariéra ale stačila na to, aby ukázala, že legendou může být raper v životě i po smrti.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.