Forest Swords na Compassion soucítí hlavně sám se sebou

15. květen 2017

Matthew Barnes vydal první hudbu pod pseudonymem Forest Swords už před sedmi lety. Jeho tehdejší EP Dagger Paths zaujalo tím, že na něm nezněl jako nikdo jiný, což se mnoha hudebníkům během uplynulé dekády nepodařilo. Potemnělé, hypnotické samotářství Forest Swords vždy umocňovala lehkost a samozřejmost, s jakou se jeho neotřelý styl vynořil.

Na hudbě Forest Swords byla vždy nejlepší samozřejmost a lehkost, s jakou si Barnes vytvořil vlastní svébytný zvuk. Precizně vybudované skladby byly protknuté lehce vyšinutou kytarou a špinavými samply. I na novince Compassion umí Forest Swords vytvořit hutnou atmosféru a textury, které používá, jsou stále výjimečně komplexní. V prvních minutách úvodní skladby War It se Forest Swords na chvíli daří vybudit nostalgii nejen po debutovém EP Dagger Paths, ale i po silné drone-ambientní scéně konce minulé dekády. Jakmile se ale rozjede beat, kouzlo se podivně vytratí. Je to smutná pravda, že Barnesova nová hudba působí nejsilněji, když těží z odkazů na jeho starší nahrávky. V nejhorších momentech se Forest Swords propadá do vycizelované sterility.

Forest Swords má za sebou úspěšné období. Dělal soundtrack ke hře Assassin’s Creed: Rogue a k filmu In the Robot Skies, natočenému výhradně drony, má za sebou spolupráci s Massive Attack a Young Fathers na filmu o změně klimatu. V roce 2017 se chce říct, že ze původně solitérského Barnese se stala součást hudebního establishmentu. Vypadá to ale, že kvůli vstupence do nejvyšších hudebních kruhů musel obětovat svoje jedinečné kvality. Z Compassion je moc slyšet, jak Barnes tlačí na pilu a že je pro něj vytváření melancholických skladeb už spíše prací než nutností. Dojem, že jeho hudba míří odstředivě někam mimo zajeté koleje producentů, kteří na chvíli naruší hudební status quo, je pryč.

Forest Swords – Compassion

Ztrátou lehkosti, přílišnou sterilitou a patosem skřípnuté Compassion prostě nemá moc co nabídnout. I v momentech, kdy letitý fanoušek ucítí půvab starých nahrávek, něco chybí a Forest Swords tu zní jako někdo, kdo se jen snaží napodobit své dřívější úspěchy. Možná že Matthew Barnes nemá problém s trajektorii, která jeho hudbu dovede až do nekonečného přehrávání v kavárnách. Na předchozích nahrávkách si ale klestil vlastní cestu, zatímco teď už se možnosti nových směrů zdají být mimo jeho dosah. Nad jeho hudbou se na Compassion vznáší pověstná druhá slza z definice kýče Milana Kundery: Forest Swords tu soucítí hlavně sám se sebou a svými dřívějšími vrcholy.

Forest Swords – Compassion (Ninja Tune, 2017)
Hodnocení: 55 %

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.