Hergot!: Bob Dylan náboženský

19. prosinec 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03764876.jpeg
0:00
/
0:00

Bob Dylan je čerstvým nositelem Nobelovy ceny za literaturu, což je vhodná příležitost, abychom se na něj v Hergot!u konečně pořádně podívali. Naše pozvání přijal hudební dramaturg Radia Wave Jiří Špičák, který má pro Dylana slabost už od puberty.

Jádro našeho povídání o Dylanovi tvoří období, které se obvykle opomíjí, řada Dylanových fanoušků je – podle Jiřího neprávem – považuje za nejslabší fázi jeho tvorby. Řeč je o přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, kdy Dylan konvertoval ke křesťanství evangelikálního střihu a natočil tři velmi specifická alba: Slow Train Coming, Saved a Shot of Love. Jeho koncerty trvaly až čtyři a půl hodiny a jejich součástí byla i čtení z Bible a Dylanovy křesťanské monology. Přestal tehdy hrát starší skladby a odřízl od sebe část původní fanouškovské základny.

Získal ale jiné fanoušky. Američtí evangelikálové – přinejmenším jejich část – se radovali, že velkého písničkáře získali na svou stranu. Evangelizační styl si ale Dylan neudržel dlouho. V osmdesátých letech se vydal jinými cestami. Jiří Špičák dodává, že pokud hledáme skutečně nejhorší období Dylanovy tvorby, nejsou to jeho evangelizační desky, ale právě to, co přišlo po nich.

Znamenalo Dylanovo křesťanské období úpadek z hlediska kvality hudby a textů? Podle Jiřího do jisté míry ano, byl to však úpadek, který by Dylana čekal i bez obrácení. Na závěr je snad důležité připomenout, že i když tzv. křesťanské období končí albem Shot of Love z léta 1981, neznamená to, že Dylan křesťanství opustil. Nevěnuje se mu explicitně jako umělec, stále však je člověkem náboženským.

Spustit audio