Hry pro více hráčů a podvádění. Jak se mu tvůrci brání?

26. červenec 2019

Nejen léto je ideální příležitost, kdy se zavřít do tmavé, klimatizované místnosti a zpestřit si klidný chládek hraním po síti. Ne všichni hráči jsou ale úplně fér a na rozdíl od cheatů v singleplayeru, které zkazí radost z výhry maximálně vám, hacky dokážou potrápit klidně celé servery s tisícovkami lidí. Jak se proti podvádění bojuje, jaké kuriozity Jardu a Šárku za jejich hráčské kariéry potkaly a co ke švindlování hráče vlastně vede? O tom si povídáme v Questu.

Zná to asi každý hráč, který někdy zapnul nějakou online střílečku. Můžete mít pocit, že už máte zápas prakticky vyhraný, když v tom dostanete ránu do hlavy – zničehonic. Jako by přišla odnikud. Moderní hry vám už mnohdy ukážou záběr, jak vás ten druhý dostal. Možná byl prostě jen lepší, ale když vás trefí na dva kilometry a ještě k tomu přes zeď… Nejspíš to nebylo tak úplně fér. Zatímco v dřevních dobách se cheaty používaly především kvůli testování, aby vývojáři nemuseli procházet hry pořád dokola, a později se z nich stala zábavná kratochvíle pro mnoho singleplayerových titulů, v multiplayeru zvýhodňování nemá své místo a podvodníci vyvíjejí externí software, který má jediný cíl – uškodit ostatním.

Hraní po síti nicméně cheatování a hackování provází odpradávna. Jarda vzpomíná na doby lokální hry více hráčů Age of Empires 2 se svým spolužákem. „Měl tu smůlu, že chat, kam se ty kódy zadávaly, byl viditelný i pro mě. Když jsem ho upozornil, že přece vidím, jak si přidává všechno to zlato, říkal, že je to takhle větší zábava. No, jak pro koho,“ shrnuje podstatu problému.

Quest s Alžbětou Švarcovou: RPG ze staré školy reflektují i současnou společnost

Ze hry  Crackdown 3

Úvodní část Questu tentokrát strávíme s Alžbětou Švarcovou, copywriterkou na volné noze, která ráda utápí desítky hodin v hloubavých světech „staroškolských“ her na hrdiny. Jak podle ní mohou virtuální sci-fi a fantasy světy odrážet společnost kolem nás? A mohou být víc než jen formou eskapismu? Mimo to se v dnešním Questu dozvíte i něco o kvalitách a záporech aktuálního Crackdown 3 a Far Cry New Dawn.

Vývojáři se v tomto ohledu snaží být o krok napřed, obvykle ale spíš spěšně lepí existující trhliny. PUBG Corp., tvůrci někdejší nejhranější battle royale PlayerUnknown‘s Battlegrounds, kupříkladu vyvíjí speciální umělou inteligenci, která dokáže automaticky vyhodnocovat hlášení hráčů na podezření z podvodu. Blizzard u Overwatche provedl opatření, které ukončí probíhající zápas, pokud v něm detekuje podezřelou aktivitu. Další z řady battle royale, Apex Legends, trápí coby free-to-play cheatování ještě o dost víc: hráče totiž po zabanování automaticky napadne vytvořit si další účet a škodit dál. Její tvůrci Respawn Entertainment tedy namísto účtů banují konkrétní počítačovou sestavu a zároveň pracují na řešení, které by všechny podvodníky naházelo do jednoho zápasu, kde by si škodili jen sobě navzájem.

Dá se cheatování vůbec efektivně bránit? Můžou se podvodníci napravit? A co dalšího Šárce a Jardovi otravuje multiplayerové hraní? Poslechněte si nejnovější Quest a dozvíte se víc.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.