Hyperpop, digicore nebo glitchcore? I playlisty se musí kurátorovat s náležitou péčí

23. leden 2023

O mikro-žánru s názvem hyperpop jste už určitě slyšeli. Stejnojmenný playlist na Spotify má zhruba 360 tisíc posluchačů. Často v něm ale můžeme najít i interprety, kteří se od jeho definice snaží distancovat a s tímto označením se neztotožňují. Ať už jde o zástupce dariacoru, robloxcoru nebo digicoru – dochází k jejich dezinterpretaci a vytržení z kontextu. Je nutné definovat to, co být definováno nechce? O tom jsme se bavili s hudebním publicistou Davidem Lauferem. 

Termín hyperpop ukotvila streamingová platforma Spotify, když tak v roce 2019 nazvala playlist, jímž se snažila podchytit nový zvuk, který na scénu přineslo duo 100 gecs. Definice tak byla volnější a v seznamu skladeb se začali objevovat umělci, kteří svou tvorbu tímto pojmem ohraničovat nechtěli. „Ta všežravost nebo nedefinovatelnost, to, že se tím začalo označovat úplně všechno, i když o to ti lidé třeba nestáli. To si myslím, že byl jeden z problémů,” vysvětluje hudební publicista David Laufer.

Proč tedy máme tendence ohraničovat něco, co si zakládá na neohraničenosti? David Laufer zmiňuje potřebu fanoušků se identifikovat nebo třeba možnost publicistů o nekonvenčních žánrech psát: „Kdyby se udělal mrak nejpoužívanějších slov za rok 2022 v recenzích, tak si myslím, že jedno z největších slov by bylo genre-bending, tudíž jako překračující hranice žánru. Myslím si, že my hudební publicisté prostě potřebujeme jazyk, kterým psát o skvělé nové hudbě, která ale právě posouvá hranice,” říká.

Důležité ovšem je přistupovat ke každému z tvůrců s respektem a přihlížet k filozofii daného žánru. Nevytrhávat z kontextu, vnímat specifičnost, individualitu. Stejným způsobem by měly nahlížet hudební platformy na kurátorování svých playlistů. „Když jsem masivní streamovací platforma, tak bych asi měl koukat na to, jaké to má dopady a co to dělá se scénami, které já takhle vytrhávám z kontextu,” dodává Laufer.

Koho by David Laufer doporučil z tuzemské hyperpopové scény? Je u hyperpopu a jeho odnoží obecně větší vazba na queer komunitu? A jak zásadní roli sehrál TikTok v šíření mikro-žánrů? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka