„I sami učitelé jsou proti změnám,“ říkají studenti a autoři nových učebnic
Jak to vypadá, když učebnice pro středoškoláky navrhují a vytvářejí sami středoškoláci? Projekt Improve Yourself – učebnici anglického jazyka a start-up ProSpolužáky.cz, díky kterému vznikly učebnice matematiky a připravuje se fyzika či chemie, představili u nás ve studiu Jakub Jan Fiala a Marek Liška. V rozhovoru věnovaném kvalitě současných učebnic angličtiny a matematiky muselo dojít i na kritiku současného českého školství.
Improve Yourself v sobě podle autorů Jakuba Jana Fialy a Ondřeje Kočana zahrnuje kompletní středoškolské učivo, připraví studenty na zkoušky FCE a ukáže jim, jak se dá angličtina učit třeba na internetu. „Kdybych si měl vybrat zahraniční učebnici a neřešil peníze, nebál bych se sáhnout po Cambridge nebo Oxfordu, které jsou špičkou,“ říká Jakub Jan Fiala. „Problém současných učebnic angličtiny je ale v tom, že je píšou zkušení pedagogové, kteří jsou třeba i o dvacet let starší než studenti, kteří je pak používají. My jsme se například učili z učebnice, ve které byl ještě walkman. Co je ale daleko důležitější, hodně vzdálený dnešní realitě byl i její obsah.“ Velká vydavatelství mají podle něj tendenci všechno rozkouskovávat, aby z učebnic měla co největší zisky. Středoškolská angličtina jde přitom pohodlně vměstnat i do jedné knihy.
„Z Improve Yourself jsme se učili i v naší třídě, což nám dalo spoustu zpětné vazby. Zjistili jsme, co v ní zlepšit, nahradit nebo vyškrtnout,“ popisuje Jakub Jan Fiala. „Naši učebnici si ale kupují i věční samouci, protože je napsaná univerzálně, aby v ní bylo všechno, co člověk potřebuje na úroveň B1 a B2,“ dodává.
Oproti široké nabídce středoškolských učebnic angličtiny mají v matematice studenti na výběr prakticky jen ze tří, a to včetně té, která vznikla nejdříve pod studentskou iniciativou a posléze plnohodnotným projektem a start-upem ProSpolužáky.cz, za kterým stojí Marek Liška. Aktuálně podle učebnic z tohoto projektu učí v Česku zhruba šedesát škol, ty první je začaly používat v září 2016. „Zpětnou vazbu sbíráme v průběhu celého roku, máme poznatky na češtinářské a další minoritní chyby, ale po pár měsících je zatím samozřejmě na nějaké výmluvnější statistiky brzo,“ říká Marek Liška.
„Školy se snažíme oslovovat svépomocí, jezdíme na konference a workshopy, případně nám volají přímo učitelé, že nás znají z médií. A třeba v Praze se v jedné škole stalo, že tamější student přišel s naší učebnicí za profesorem matematiky a řekl mu, že se mu z ní dobře učí. Další učitelka se ji rozhodla vyzkoušet a teď od září z ní budou na škole učit už druhým rokem,“ popisuje způsob, jakým se jejich učebnice matematiky dostávají do škol.
Projekt ProSpolužáky.cz je stále ještě uprostřed prací na zbylých okruzích, které středoškolská matematika zahrnuje. „Stereometrie a posloupnosti a řady by podle našeho plánu měly vyjít v září a zbytek potom v listopadu a únoru. Školy, které začaly s našimi učebnicemi pracovat v září 2016, se tak nemusí bát, že by v dalších ročnících neměly z čeho učit,“ ujišťuje Marek Liška.
Oba se shodují, že v českém vzdělávacím systému se učitelé bojí zkoušet nové věci. „Lidé se obecně bojí změny a pro učitele to bohužel platí také. Často se setkáváme s reakcemi typu ‚Já už mám své zápisky, svoje postupy, proč bych to měl měnit‘. Nebo se odvolávají na malý plat, který jim nestojí za tu námahu a počáteční práci navíc.“
Poslechněte si celý rozhovor s Jakubem Janem Fialou a Markem Liškou.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka