„I sami učitelé jsou proti změnám,“ říkají studenti a autoři nových učebnic

11. červenec 2017

Jak to vypadá, když učebnice pro středoškoláky navrhují a vytvářejí sami středoškoláci? Projekt Improve Yourself – učebnici anglického jazyka a start-up ProSpolužáky.cz, díky kterému vznikly učebnice matematiky a připravuje se fyzika či chemie, představili u nás ve studiu Jakub Jan Fiala a Marek Liška. V rozhovoru věnovaném kvalitě současných učebnic angličtiny a matematiky muselo dojít i na kritiku současného českého školství.

Improve Yourself v sobě podle autorů Jakuba Jana Fialy a Ondřeje Kočana zahrnuje kompletní středoškolské učivo, připraví studenty na zkoušky FCE a ukáže jim, jak se dá angličtina učit třeba na internetu. „Kdybych si měl vybrat zahraniční učebnici a neřešil peníze, nebál bych se sáhnout po Cambridge nebo Oxfordu, které jsou špičkou,“ říká Jakub Jan Fiala. „Problém současných učebnic angličtiny je ale v tom, že je píšou zkušení pedagogové, kteří jsou třeba i o dvacet let starší než studenti, kteří je pak používají. My jsme se například učili z učebnice, ve které byl ještě walkman. Co je ale daleko důležitější, hodně vzdálený dnešní realitě byl i její obsah.“ Velká vydavatelství mají podle něj tendenci všechno rozkouskovávat, aby z učebnic měla co největší zisky. Středoškolská angličtina jde přitom pohodlně vměstnat i do jedné knihy.

„Z Improve Yourself jsme se učili i v naší třídě, což nám dalo spoustu zpětné vazby. Zjistili jsme, co v ní zlepšit, nahradit nebo vyškrtnout,“ popisuje Jakub Jan Fiala. „Naši učebnici si ale kupují i věční samouci, protože je napsaná univerzálně, aby v ní bylo všechno, co člověk potřebuje na úroveň B1 a B2,“ dodává.

Oproti široké nabídce středoškolských učebnic angličtiny mají v matematice studenti na výběr prakticky jen ze tří, a to včetně té, která vznikla nejdříve pod studentskou iniciativou a posléze plnohodnotným projektem a start-upem ProSpolužáky.cz, za kterým stojí Marek Liška. Aktuálně podle učebnic z tohoto projektu učí v Česku zhruba šedesát škol, ty první je začaly používat v září 2016. „Zpětnou vazbu sbíráme v průběhu celého roku, máme poznatky na češtinářské a další minoritní chyby, ale po pár měsících je zatím samozřejmě na nějaké výmluvnější statistiky brzo,“ říká Marek Liška.

„Školy se snažíme oslovovat svépomocí, jezdíme na konference a workshopy, případně nám volají přímo učitelé, že nás znají z médií. A třeba v Praze se v jedné škole stalo, že tamější student přišel s naší učebnicí za profesorem matematiky a řekl mu, že se mu z ní dobře učí. Další učitelka se ji rozhodla vyzkoušet a teď od září z ní budou na škole učit už druhým rokem,“ popisuje způsob, jakým se jejich učebnice matematiky dostávají do škol.

Jakub Jan Fiala a Marek Liška

Projekt ProSpolužáky.cz je stále ještě uprostřed prací na zbylých okruzích, které středoškolská matematika zahrnuje. „Stereometrie a posloupnosti a řady by podle našeho plánu měly vyjít v září a zbytek potom v listopadu a únoru. Školy, které začaly s našimi učebnicemi pracovat v září 2016, se tak nemusí bát, že by v dalších ročnících neměly z čeho učit,“ ujišťuje Marek Liška.

Oba se shodují, že v českém vzdělávacím systému se učitelé bojí zkoušet nové věci. „Lidé se obecně bojí změny a pro učitele to bohužel platí také. Často se setkáváme s reakcemi typu ‚Já už mám své zápisky, svoje postupy, proč bych to měl měnit‘. Nebo se odvolávají na malý plat, který jim nestojí za tu námahu a počáteční práci navíc.“

Poslechněte si celý rozhovor s Jakubem Janem Fialou a Markem Liškou.

Spustit audio