AI dětem mělo být na rok nebo dva. Pak přišel ChatGPT a vše bylo jinak, říká zakladatelka organizace
„Technologie jsou pro mě přirozená věc, ve které se cítím bezpečně a dobře. Když šel můj syn před osmi lety do školy, chtěla jsem vědět, co se v oblasti technologií bude učit. Školy na to mnohdy nejsou zvyklé nebo nemají dostatek lidí, kteří by do těchto témat byli nadšení. Sama jsem začala učit. Zároveň mi přišlo dobré ukázat učitelům, jakým způsobem se dají technologie využívat ve výuce,“ říká zakladatelka organizace AI dětem Eva Nečasová.
„Když jsme založili AI dětem, tak jsem si myslela, že budeme fungovat rok nebo dva. Cíl byl vytvořit praktické materiály pro učitele, jak téma předávat dětem. Pak ale přišel ChatGPT a vše bylo úplně jinak,“ popisuje začátky organizace její zakladatelka. Povědomí o AI se od té doby ale rychle proměňuje. „Sama stále jezdím do škol a vidím, jak jdou znalosti o AI nahoru. Roste to velmi rychle a lidé se o to opravdu zajímají. K nám se ale dostane tak 10 % všech škol,“ doplňuje Nečasová.
Organizace AI dětem nabízí celou paletu služeb, soustředí se ale zejména na pomoc pedagogům a pedagožkám. „Aktuálně dokončujeme kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy, což je i v mezinárodním kontextu celkem ojedinělé dílo. Obsahuje téměř padesát metodických materiálů. Zaměřují se nejen na to, jak AI funguje a co je, ale i na dopad na společnost, na etickou část,“ říká Nečasová.
Aktuálně také pracují na nové aplikaci Tiny. „Ta by měla učitelům pomoci řešit ty nejzákladnější věci, kterými tráví největší množství času. Měla by být pomocníkem pro formativní hodnocení, dětem by měla dávat kontinuální zpětnou vazbu. Zároveň by pedagogům měla nabídnout data, co si děti odnášejí z hodiny. Právě to totiž často pedagogové nevědí,“ popisuje aplikaci Nečasová.
O práci s materiály organizace AI dětem zatím vyjádřilo zájem asi tisíc českých škol. „Aktuálně máme dvacet lektorů, kteří jezdí školit do všech regionů České republiky. Ze školení máme data a děláme si evaluaci. Zatím tedy ne o dopadu po školení, ale jen o tom, jak na tom kantoři u nás jsou. Zatím máme za sebou asi 550 školících akcí. Můžu říct, že po roce a půl s chatboty v mainstreamovém prostředí na to školy reagují poměrně rychle,“ uzavírá Nečasová.
Jakým způsobem obohacují rozdílné perspektivy herní průmysl? Jak by měli rodiče přistoupit k využívání AI dětmi? Chystá se systémová změna českého školství s výukou pomocí AI? A existují v Česku instituce, které využívání AI naopak zakazují? Poslechněte si celý rozhovor s Evou Nečasovou.
Související
-
IT je obor pro holky. S rekvalifikací a mentoringem žen pomáhá komunita ReactGirls
„Obecně se uvádí, že v Evropě je průměrně 20 % žen v IT. U nás v Česku je to jen 11 %,“ říká CEO projektu ReactGirls Zuzana Vlachovská.
-
Stříkéj! po dvaceti letech. Snowboarďáci přinesli důstojnou českou alternativu teenagerských komedií
Snímek, který odstartoval kariéry Jiřího Mádla a Vojtěcha Kotka, je pro mnohé generačním filmem a divácky vděčnou komedií, i když může být v lecčems problematický.
-
„Chat vnímají bezpečněji, terapie je až další možný krok.“ Organizace Stop násilí už pomáhá i dětem
Organizace Stop násilí pořádá 19. září v oboře Hvězda šestý ročník Běhu proti násilí. Čemu se organizace zaměřená na osoby se sklony k násilnému chování věnuje především?
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.