Ivo Bystřičan o obřím cigáru a pozorování dálnice

21. říjen 2013

„150 000 je množství cigaret, který jsem vykouřil než jsem přestal a zároveň je to podle vědců hraniční číslo pro pravděpodobnost onemocnění rakovinou plic. Je to číslo, který se vyplatí nedosáhnout, ale já ho dosáhl.“ Dokument Mých posledních 150 000 cigaret je točený zčásti jako osobní videodeník, zčásti jako aktivistická dokumentární komedie.

Bystřičan se sám točil na malou kameru v nejtěžších momentech odvykání, druhá rovina filmu sleduje Iva v převleku za obří cigaretu, jak se pohybuje ve veřejném prostoru, mluví s politiky a zástupci tabákových firem. Zatím asi nejzábavnější a zároveň nejzajímavější dokument o odvykání kouření bude mít premiéru na jihlavském festivalu dokumentárních filmů.

Na sedmnáctém ročníku největší středoevropské přehlídky autorských dokumentů se v premiéře představí ještě jeden dokument Iva Bystřičana. Absolventský film Dál nic, který je natočený úplně jiným stylem. Zásadní pro něj je pozorovatelský odstup, který funguje v obsahu i formě. Kontroverzní stavbu dálnice D8 sledují krásné záběry z nadhledu. Prostor má severočeská krajina, lidé, kteří v ní žijí, ti, kteří do ní přišli stavět dálnici, i ti kdo proti její současné trase protestují. Kromě obrazu pracuje dokument Dál nic zajímavě i se zvukem. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava ho vybral pro projekci na slavnostním zahájení 24. 10. 2013.

02991323.jpeg

Film vznikal 6 let a přináší komplexní a nezaujatý pohled na stavbu dálnice D8. Ukazuje, jak reagují lidé v okolí nedostavěné dálnice, kterým se přes vesnice valí nekonečný proud aut a kamionů. Nezajímá je nezákonnost stavby, neřeší to, že průtahy způsobují hlavně chyby politiků a úředníků. Svůj hněv obrací vůči občanským a ekologickým aktivistům, které vnímají jako hlavní brzdu stavby a viníky průtahů. „Ten problém je hlavně v řízení – stavební úřady, krajské úřady, ministerstvo a tak dál. Je opravdu pozoruhodný, že ta trasa, na které se stavělo, byla určená vlastně nezákonně. Nebyly splněný procedury, kterýma se mělo správně projít. A soudy teď v podstatě dospěly k tomu, že ta dálnice tam vlastně nemá co dělat.“ Celý rozhovor si poslechněte tady.

Spustit audio