Jak se žije romským dětem za koronavirové karantény? A jak by vypadala jejich cesta kolem světa? I to patří k tématům nového ročníku literární a výtvarné soutěže Romano suno / Romský sen
Každoročně v dubnu začíná nový ročník soutěže Romano suno / Romský sen, v níž můžou změřit síly lidé, kteří ovládají romštinu, tedy jazyk, který se ve veřejném prostoru běžně nevyskytuje. Zúčastnit se mohou buď formou mluveného anebo psaného projevu, a ti, kdo romsky neumí, můžou aspoň nakreslit obrázek.
Podle kvalifikovaných odhadů už jen třetina romských dětí v Česku mluví romsky, a proto už v roce 1996 vznikla soutěž Romano suno / Romský sen, která tuto dovednost oceňuje. Jedním z témat letošního ročníku je, jak se žije romským dětem v době koronavirové karantény. Všechna témata představuje Marie Podhlahová Bořkovcová z organizace Nová škola.
„Sar dživen, te akana kampel amenge savorenge te ačhel khere? / Jaké to u nás je, když teď musíme být všichni doma? – to je první téma.
To druhé: Kamehas bi te džal pro baro drom u te dikhel calo luma? So bi pre ajso drom kerehas? / Chtěl bys jet na cestu kolem světa? A co bys na té cestě dělal?
Další téma je: So tut e daj o dad sikhaďas? / Co tě naučili rodiče?
A pak máme ještě jedno téma: So bi o dad e daj phenenas, te prepejľalas andre škola? U soske? / Co by ti táta s mámou řekli na to, kdybys propadl? A proč?
A stejně jako každý rok zase máme volné téma.“
Účastníci soutěže můžou psát literární texty anebo nahrávat videa s mluveným projevem v romštině. Od roku 2014 se soutěž Romano suno otevřela i pro dospělé. Letos jim přináší zvláštní výzvu, aby napsali povídku pro děti.
„Účastníci si vyberou, zda chtějí psát pro předškoláky, prvočtenáře nebo začínající čtenáře, anebo starší děti. Podle toho přizpůsobí rozsah textu. Pro předškoláky je to normostrana, pro začínající čtenáře 3-5 normostran, a pro děti na druhém stupni či starší povídka v rozsahu 3-10 normostran. Nová škola by si výhledově přála vydávat také knížky pro děti. V tomto ročníku chceme sebrat jejich tvorbu a rádi bychom ty nejlepší texty z nich potom vydali.“
Dětské knihy v romštině totiž zatím u nás chybí, ale poptávka po nich mezi dětmi a učiteli je.
„Myslíme si, že by se nám mohlo podařit ty povídky pro starší děti vydat už v příštím roce. Tu knížku pro předškoláky si představujeme jako leporelo, to bude trochu komplikovanější a nevím, kdy se nám to podaří vydat. A pro začínající čtenáře také zatím nevíme termín vydání.“
Organizátoři soutěže každoročně navštěvují školy, kde pro děti pořádají tvůrčí dílny o romštině a literatuře. To zatím kvůli karanténě není možné, a tak připravili některé aktivity alespoň po internetu.
„První bude cyklus čtení z Romano suno, který budeme postupně publikovat na naší facebookové skupině Romano suno Aven andre a na našem webu. Potom také budeme chystat webináře o romštině a romské literatuře a tvůrčí dílny online pro děti a online konzultace k tvorbě dětí.“
Uzávěrka soutěže bude letos posunuta.
„Letos bude uzávěrka až 31. října. Ne tedy jako jiné roky na konci školního roku. Pro nás ta možnost dostat se do škol přijde až na podzim, tak doufám, že na podzim se s některými dětmi setkáme.“
Zajímalo mě ještě, jestli organizátoři soutěže navštěvují stále stejné školy, anebo hledají i nové.
„Navštěvujeme i školy, kde jsme už byli, a každý rok vybíráme zhruba tak polovinu škol nových. V těch starých školách někdy dokonce vstupujeme do těch samých tříd, kde máme navazující program na předchozí roky. A někdy tam máme nové třídy.“
Marie Podlahová Bořkovcová se ještě zamýšlí nad tím, jak současná karanténa může soutěž ovlivnit.
„Na jednu stranu mám obavy z toho, kolik nám letos přijde příspěvků, když děti nechodí do školy. A na druhou stranu jsem ráda, protože to, že jsou děti doma, může taky znamenat, že se do soutěže víc zapojí jejich rodiče, a to především do těch částí s romštinou. Mohli by s dětmi psát texty, nebo dělat i videa, nebo jim v tom radit. Doufám, že se to odrazí v Romano suno i takhle pozitivně!"
Nejlepší práce ze soutěže Romano suno každoročně vychází ve sbornících.