Jan Bang: norský jazzový třesk v Akropoli

02117774.jpeg
02117774.jpeg

Průkopník použití sampleru v živé improvizaci, norský skladatel a elektronik Jan Bang, patří už dvě dekády k nejvýraznějším osobnostem severského jazzu. Zatímco předloni jsme jej u nás mohli vidět společně s trumpetistou Arve Henriksenem v rámci festivalu Stimul, letos přijíždí Bang do pražské Akropole. 2. února jej na pódiu doprovodí zkušený kytarista Edvin Aarset a v samostatném bloku se představí také zpěvačka Sidsel Endresen.

Jen málokdo umí využít kouzlo sampleru tak originálně jako norský hudebník Jan Bang. Kromě toho, že s ním demontuje cizí nahrávky a vytváří originální koláže, je Bang také pionýrem živého samplování, při kterém přímo na koncertě „krade" zvuky svých kolegů a vytváří z nich v reálném čase podivuhodné tapiserie.

Bang patří k norským jazzovým veličinám jako jsou Nils Petter Molvaer, Bugge Wesseltoft či skupina Supersilent, které v druhé polovině devadesátých let vstřebaly vlivy klubových experimentů i technologické novinky a posunuli jazz do nových sfér. Bang z nich zašel nejdál - využití sampleru mu dalo nevídané možnosti manipulace se zvukem. Jeho služeb využili na svých nahrávkách kromě Molvaera i další slavní trumpetisté Jon Hassell nebo Arve Henriksen. Všichni tři jmenovaní pak oplatili Bangovi návštěvu na jeho loňském albu ...And Poppies From Kandahar.

POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Rozhovor s Janem Bangem z Odpolední session

V Norsku je Jan Bang známý také jako organizátor festivalu Punkt, jehož filosofie je postavena na konceptu živého remixu, při němž se ve společných improvizacích potkávají muzikanti z celého světa. V městečku Kristiansand se tudíž rok co rok oslavuje hudba coby věčně proměnlivá entita vytvářející prostor absolutní svobody.

02117775.jpeg

V rámci večerů Music Infinity v Paláci Akropolis nám Jan Bang (v doprovodu skvělého kytaristy Eivinda Aarseta) předvede, jak vypadá živé remixování v praxi. Hostem večera bude také další legenda norského jazzu - zpěvačka Sidsel Endresen. Dvojnásobná držitelka norské hudební ceny urazila za svou - zatím čtyři dekády dlouhou - kariéru cestu od popu až k abstraktnímu jazzu a doma je považována za stálici alternativní scény.
Pokud to bude vypadat jako před dvěma lety v Arše, čekejte emotivní tichý třesk.