Japonské sonické zemětřesení. Jakou stupnici mají Corrupted nebo Yuko Araki

31. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Yuko Araki

Japonský noise je pojem – extrémní podobě hudby se tam rádi oddávají nejen hudební fajnšmekři, ale třeba i úředníci. Tokijská hudebnice Yuko Araki však žánr pojala po svém a do estetiky analogového generování hluku vpašovala prvky, jaké si snadno spojíme s kosmische musik, či dokonce prog rockem. Že jsme na poli experimentální elektroniky, prozradí jméno labelu Room40, kde jí vychází album End of Trilogy. Že jsme na poli temné hudby, prozradí už první tóny.

Ty prozradí i další japonskou kapelu a tou jsou Corrupted, mistři pomalé bahenní hudby zvané sludge. Jejich status na scéně je právem kultovní a vychází nejen z faktu, že vznikli už v roce 1994 a i přes dosti sporadickou aktivitu fungují až do dnešních dnů. Dalším důvodem je přístup, který postrádá jakýkoliv kompromis, a tak jsou nahrávky Corrupted skutečně extrémním exkurzem do nejhlubších zákoutí lidského podvědomí. To vše následně transformováno do těch nejtvrdších riffů a rytmiky, jakou si lze představit, a do vpravdě nelidského vokálu.

Yuko Araki

Trochu jiné výrazové prostředky pak používají další kapely ze země vycházejícího slunce, které v Modelářích také zazní, jako například Heaven in Her Arms, kteří jsou na podobné vlně jako Envy, a finále bude patřit NK6. Striktně japonský blok naruší pouze Mermomoc se svou aktuální deskou Klinkovice – Wallingford. I tam se dá ale nalézt spousta zajímavých paralel.

V čem jsou specifika japonského přístupu k hudbě? Dá se napsat celá deska na cestě mezi Klinkovicemi a Wallingfordem? A uhádnou Banán a Viktor tajené tracky, které si na sebe připravili? Vše se dozvíte při poslechu celého dílu.

Spustit audio