Japonsko fascinuje – funguje to i naopak? Vlivy zkoumá nová výstava architektury

9. duben 2021

Asi nejznámější stavbou s českou stopou v Japonsku je průmyslový palác v Hirošimě od architekta Jana Letzela, který přežil výbuch atomové bomby a stal se mementem ničivých sil války. Různě po Česku zase můžete narazit na zenové zahrádky, jako na tu od Josefa Pleskota v Litomyšli. Kulturní výměna mezi Japonskem a Evropu probíhá staletí. Moderní historii architektonických vazeb mezi českým prostorem a japonským císařstvím sleduje nová výstava v Galerii Jaroslava Fragnera.

„Víme, že Antonín Raymond ovlivnil vznik moderní architektury v Japonsku. K tomu se hlásí všichni přední japonští architekti, jako je Kengo Kuma nebo Toyo Ito,“ otevírá naši procházku po venkovní expozici výstavy 1920–2020 PRAHA–TOKIO / VLIVY, PARALELY, TUŠENÍ SPOLEČNÉHO jeden z kurátorů Dan Merta. Spolu s kurátorkou Helenou Čapkovou dali dohromady přes sto příkladů vzájemných vazeb a asociací mezi japonskou a českou architekturou, vzniklou estetickou hru si můžete jít prohlédnout do dvorany Betlémské kaple. Zbytek výstavy na první diváky čeká zatím zamčený v interiéru Galerie Jaroslava Fragnera.

„Uvnitř se objevuje jak architektura, tak současné umění. Máme tady video od Epose 257 o cestování v tokijském metru. Máme tu krásný svitek Patrika Hábla a spoluarchitekt výstavy Jakub Fišer tady vytvořil reminiscenci na čajový dům,“ uvádí mě do prostoru liduprázdné galerie Dan Merta.

Kromě srdce expozice, které tvoří pětadvacet modelů architektury české i japonské provenience, dotváří kulisu výstavy objekty současného umění, jejichž výraz odráží fascinaci Japonskem. Předpoklady pro modernistickou architekturu v Evropě můžeme hledat v japonském zen buddhismu, stejně jako prvky raumplanu Adolfa Loose u současných domů na malých parcelách japonských megalopolí. „Je to takový příjemný kunsthistorický příběh. Dáte věci vedle sebe a hledáte ty souvislosti,“ uzavírá Merta.

Jak na sebe reaguje japonská a česká architektura v průběhu století vzájemných diplomatických vztahů? Proč můžeme v japonských domech hledat raumplan Adolfa Loose a věděl liberecký architektonický ateliér SIAL o japonském metabolismu? Poslechněte si celý rozhovor s Danem Mertou.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka