Na Oscary příliš originální, příliš autorský, příliš temný. Lynch svými filmy přemazal všechno, co jsme kdy viděli
„Bude to znít jako klišé, ale Lynchův debut mi změnil život. Film Mazací hlava mě omráčil, vygumoval ze mě všechno, co jsem do té doby viděl,“ říká filmový publicista a spoluautor magazínu Čelisti Aleš Stuchlý. „Dával do filmů věci, o kterých víme, ale nechceme si je přiznat, a jeho umění synergie obrazu a hudby pro mě byla zásadní.“
Autor filmů Modrý samet, Mazací hlava nebo Sloní muž a seriálu Twin Peaks zemřel 16. ledna. „Jeho filmy mi otvíraly oči v tom, co tohle médium může umět. Vždycky se dokázal podívat za oponu. Za úpravnou fasádou města nacházel opravdu ošklivé věci. Za tím, co se všem hnusilo, dokázal najít krásu,“ doplňuje filmový publicista Pavel Sladký. „Jeho imaginace byla oslňující, ale pro akademii udělující sošku Oscar byl příliš originální, příliš autorský, příliš temný.“
„Kdokoli dneska ve filmu použije těžké závěry, ani nemusí být sametové, nebo výrazně vzorovanou podlahy, nemůže se na Lynche neodkazovat, to už je prostě tak,“ říká Pavel Sladký. Dodává, že v kontrastu s jeho mnohavrstevnou snovou poetikou byly pravidelné předpovědi počasí, které David Lynch přinášel celému světu z garáže svého domova.
Poslechněte si, jak na filmovou i seriálovou tvorbu Davida Lynche vzpomínají filmoví publicisté Aleš Stuchlý a Pavel Sladký.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.