Jarmareční blábol o všehomíru

3. březen 2010

Jarmareční bouda Pavla Dražana je rozvedením stejnojmenného krátkého filmu z roku 1982, který formou podobenství pojmenovával setrvalý úpadek lidstva a jeho univerzální sklony k sebezničení.

Po více než dvaceti letech se tak do českých kin podívá myšlenkově i formálně nesmírně ambiciózní snímek, který za své inspirační zdroje označuje giganty jako Federica Felliniho či Andreje Tarkovského. Jeden, nepřiznaný v průvodních materiálech, však považuji za mnohem podstatnější - Českou sodu.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Jarmareční bouda svým celkovým ustrojením evokuje úvodní scénu této kultovní série, v níž rozčilený sedlák hrozí obloze za monumentálního dunění Straussovy skladby Also sprach Zarathustra. I zde se setkávají dvě základní roviny - rovina nedosažitelných hodnot a rovina úporného a směšného lidského snažení je ovládnout. Iracionální zpupnost a tendence k velkým a výhružným gestům směrem k obloze, která buď zůstane nekonečně netečná, anebo sešle v nepojmenovatelném aktu odplaty blesk.

Kdyby Dražanem předkládané pásmo křečovitých skečů, které většinou končí hromadnou smrtí, ublížením či nějakým vypečeným a přežvýkaným symbolickým záběrem, nebylo míněné smrtelně vážně, snad by mohlo být zábavné. Každopádně režisér veden úctou ke klasikům světové kinematografie sahá po nejtěžších symbolických kalibrech, které se však v jeho rukou mění ve vodní pistolky, z nichž voda teče ledva čůrkem.

01097250.png

Jarmareční bouda signalizuje každým záběrem, že je esteticky propracovaným podobenstvím bědné lidské komedie. Bohužel ale také každým záběrem přiznává, že její symboly jsou odkoukanými, nefunkčními a odpudivě nabubřelými intelektuálskými gesty. Klasičnost, která se do chaotického vyprávění vkrádá především skrze hudební a vizuální citace, působí při střetu s celkovým pojetím filmu dojmem špinavé záchodové mísy zapomenuté uprostřed bělostného antického chrámu.

Dražanovi a jeho štábu nelze upřít, že provedení Jarmareční boudy převážně nepůsobí amatérským dojmem. Ale s přihlédnutím k tomu, jaká slova a jaké cíle filmaři volí, vyhlíží nabízená forma chabě a nepatřičně. Obzvlášť, když se vedle poměrně zdařilých záběrů objevují některé sekvence, které evokují "véháeskové" horory a po domácku vyrobené klipy black metalových kapel. Rozhodně ne film, který touží být uměleckou a vizuálně vytříbenou výpovědí o stavu soudobého světa.

01097251.png

V bludném panoptiku postav a perel ducha nelze nalézt jediné pevné východisko. Naléhavý amalgám velkolepých myšlenek je jen chabou vějičkou přepjaté bezduchosti. Jarmareční bouda je patvar, který svou hranou noblesou a vemlouvavým chytráctvím dokáže spolehlivě urazit. Touží být satirická jako Fellini, syrová jako Bergman a krásná jako Tarkovskij. Ale v jádru je jen uřvaným buranem v rádiovce, který zkouší poručit větru a dešti.

Hodnocení: 20%

autor: Vít Schmarc
Spustit audio