Je nejvyšší čas, aby se ze studentů stali editoři. Jak můžeme pracovat s umělou inteligencí?

13. duben 2023

V centru současného umění DOX a na dalších místech po celé republice můžete od 13. do 23. dubna navštívit Festival umění a kreativity ve vzdělávání. „Jeho cílem je ukazovat způsoby, kde se potkává umění a vzdělávání,” říká ve Studovně jeho dramaturg Michal Kučerák a dodává, že nám umění může pomoci rozumět komplexním problémům, kterým čelí naše společnost.

Jedním z témat, které je teď aktuální jak pro učitele, tak pro studenty je umělá inteligence a sociální sítě. „Zaměřoval jsem se na to, jak nám umělecké a designové projekty můžou pomoci lépe rozumět digitální a datové gramotnosti,” vysvětluje Michal Kučerák, který se zabývá pojmy jako digitální, datová a algoritmická gramotnost nebo kreativní umělá inteligence. „Digitální gramotnost znamená, že umíte vyhledávat informace nebo napsat dokument a někomu ho poslat. Prostřednictvím projektu Datamaze jsme se začali zajímat o koncept datové gramotnosti, jestli lidi rozumí své digitální stopě, co všechno jí tvoří a co se s ní děje,” říká o projektu, který připravoval také pro DOX.

Čtěte také

„Je zapotřebí demaskovat různé algoritmy, které jsou využívány primárně digitálními nástroji, které se v podstatě snaží vytvářet naše digitální profily,“ vysvětluje Kučerák a jako příklad uvádí algoritmus TikToku. „Mluví se o něm jako o jednom z nejchytřejších algoritmů, ale bohužel je designován tak, aby nám držel pozornost,” říká a doporučuje hledat odpovědi například na otázku, proč mi aplikace zobrazuje konkrétní videa. TikTok můžou podle Kučeráka využívat i učitelé: „Viděl jsem učitelku, která vysvětluje chemii nebo fyziku v jednotlivých experimentech.”

Jak pracovat s nástroji jako ChatGPT nebo Bing AI? „Doteď jsme děti trénovali primárně na to zapamatovat si obsahy, pak psát obsahy a myslím si, že tady ten nástroj nám ukazuje, že je nejvyšší čas z nich dělat editory, aby rozuměli tomu, co je to editorská práce ještě před vysokou školou,” říká o způsobu, jakým by studenti měli využívat nástroje umělé inteligence. Dodává, že nesmíme zapomínat, že si například často vymýšlejí neexistující zdroje.

Poslechněte si celý díl Studovny o AI, digitální a algoritmické gramotnosti.

Spustit audio