Umělá inteligence nás všechny zničí! Už zase? K technologii musí lidstvo dozrát
V listopadu 2022 vydala společnost OpenAI volně přístupný chatbot ChatGPT. Jazykový model, který dokáže v mnoha ohledech přelomově komunikovat s člověkem, spustil novou vlnu zájmu o oblast zvanou trochu vzletně umělá inteligence. Od té doby přichází snad každý týden dokonalejší verze generátorů obrazu, AI asistentů ve vyhledávačích jako MS Bing nebo Google Bard nebo multimodální model GPT-4. Jak technologie promění vzdělávání?
Momentálně se vede mezi technologickými giganty tvrdý boj o co nejdokonalejší nástroje, jejichž využití je skutečně určitou revolucí v mnoha profesích. Vedoucí skupiny Základního výzkumu v AI na Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) na ČVUT Tomáš Mikolov si takovýchto vln zájmu o AI pamatuje několik. „Třeba sedm let zpátky vydal DeepMind AlphaGO. Všude jste četli zprávy, že obecná umělá inteligence už je za rohem. Samozřejmě to vůbec nebyla pravda,“ vzpomíná na situaci, kdy algoritmus sestrojený k hraní hry Go porazil světovou jedničku v této komplikované hře.
„V posledních týdnech to jde bizarně rychle. Najednou se začaly objevovat modely, které spustíte na normálním hardwaru. Je reálné vzít celou neuronovu síť a rozchodit ji na výkonném mobilním telefonu. Když se člověk zamyslí, kde budeme za rok, tak je možné, že to poběží v každém toustovači,“ představuje blízkou budoucnost technologického vývoje v oblasti velkých statistických modelů Jakub Sedláček z Institutu Syri a Studií nových médií na FF UK.
Chytré jazykové modely velmi rychle objevili i studenti a studentky různých úrovní škol. Není problém si nechat v řádu vteřin vypracovat krátký referát na Slavníkovce v ChatGPT i s chybami pro příslušnou úroveň. Jak to promění vzdělávání? „Najednou budete muset umět studentovi ospravedlnit, proč po něm chcete určité úkony. Učit musíme hlavně učitele, že to existuje a že studenti to boudou používat. Problém bude v digitální propasti mezi školami,“ myslí si Sedláček.
Na metodice o umělé inteligenci pro žáky od třetí třídy spolupracuje s institucemi iniciativa AI dětem. „Potřebujeme už děti na základce učit kompetenční rámec. Za prvé, že umělá inteligence je tu s námi a je potřeba znát principy technologie. Za druhé je potřeba využívat nástroje, které nabízí, aby mi to zjednodušovalo život a za třetí znát i její limity, nebezpečí a na základě toho si vytvořit nějaký postoj,“ vysvětluje zakladatelka AI dětem Eva Nečasová.
Jak vypadá ideální role učitele ve věku divokého západu AI? Kteří lidé budou mít na pracovním trhu problém s uplatněním? Vznikne kasta nepotřebných, a proč musí lidstvo k této technologii vyzrát? Poslechněte si celou Vlnu.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.