Kate Bush: Natržená sněhová tkanina

25. listopad 2011

Rčení, že Inuité mají padesát různých slov pro sníh, je bohužel jenom pověra, i když velmi rozšířená. Fakt, že nová deska anglické zpěvačky a experimentátorky Kate Bush (první autorská po šesti letech) nese zrovna název 50 Words For Snow, je ale více než pochopitelný.

Kate Bush se jako umělkyně, která se celý život nechává unášet příběhy, nesleduje společenské dění kolem sebe a je prakticky odříznutá od okolního světa, nemusí příliš zabývat tím, kde leží pravda. Jednoduchým gestem totiž dokáže pravdu dostat do svojí hudby.

Zní to možná trošku pateticky, její hudba ale není jiná. Od roku 1975, kdy ji pro vydavatelskou firmu EMI objevil kytarista Pink Floyd David Gilmour, uchvacuje hudební svět především originalitou, s jakou je schopná uchopit zvukovou matérii a přetvořit ji do dříve neslyšených melodických obratů. Fanoušci už jsou zvyklí na několikaleté mezery ve vydávání zpěvaččiných alb, letos je ale překvapuje hned podruhé. V květnu vydala desku Director's Cut, na které přepracovala své starší písně z nahrávek The Sensual World a The Red Shoes. Byla to první deska na labelu Fish People, který založila sama zpěvačka. Na stejné značce vychází i 50 Words For Snow.

02490671.jpeg

Album 50 Words For Snow drobně koketuje s konceptem tematicky uzavřené desky. Jak napovídá název, téměř všechny skladby se ve svém obsahu opírají o sníh – a většinou je to v těch nejméně očekávatelných podobách. Desku je možné onálepkovat jako vánoční – jde ale o Vánoce prosté veškerých komerčních přívěšků, o Vánoce ve smyslu opravdu magického svátku plného vyprávění.

První skladba, nazvaná jednoduše Snowflake, formálně pracuje s dialogem. Roli oné sněhové vločky v názvu přitom zpívá třináctiletý zpěvaččin syn Albert Bush, který disponuje doslova andělským vokálem. Když svým hlasem chlapce z pěveckého sboru deklamuje verše jako „jsem led, jsem prach a obloha“, nastává hned zkraje první vrchol alba. Zpěvem mu pak odpovídá jeho matka, která jej připravuje na moment, kdy dopadne na zem.
Skladba Snowflake zároveň načrtává i cestu, kterou se deska vydává hudebně – většinu času jsou křehké konstrukce písní opřené o lehce jazzový klavír, lékárnicky dávkované smyčce a spíše atmosférické bicí v pozadí. Hlavní tíha je samozřejmě položena na hlase Kate Bush, kterou kromě jejího syna doprovází třeba i Elton John (a zní to lépe, než se může zdát) nebo herec Stephen Fry.

02490670.jpeg

Ten vystupuje společně s Kate Bush ve skladbě, která asi nejvíce natrhává klasickou tkaninu z přemýšlivého klavíru. V titulní skladbě desky Bush monotónně počítá od jedné do padesáti a Stephen Fry ke každému číslu doplňuje jedno vymyšlené pojmenování pro sníh, aby celý výčet zakončil číslem padesát, které zní prostě – sníh.

Jak bylo řečeno, sněhové tematiky se drží i další skladby. Singlová The Wild Man pojednává o sněžném muži, v Misty zase Kate Bush odkrývá podrobnosti svého milostného vztahu se sněhulákem – nejde ale o infantilní uplácaninu ze sněhu, ale o svébytného tvora, kterému z úst trčí suché listí.



Přestože se může zdát, že je sněhové zaměření lehce naivní, Kate Bush onu zdánlivou naivitu vyvažuje silou své osobnosti, schopností psát pohádkové příběhy, hudební zkušeností. Je skoro nemístné takhle křehké album hodnotit, pokud to ale musí být, nelze než dát za pravdu většině ostatních hudebních recenzentů a přiřadit desku 50 Words For Snow k těm nejlepším, které kdy Kate Bush udělala.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio